Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Małych firm nie stać na stronę internetową

Czerwiec 17, 2016 11:53 AM

Konfederacja Lewiatan, home.pl oraz Microsoft od lat badają poziom cyfryzacji polskich firm z sektora MMŚP. Według ostatniego raportu, co czwarta firma nie korzysta z żadnych z 7 nowoczesnych technologii. Najciekawsze jest jednak to, z jak prostych narzędzi rozwoju rezygnują mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

NOWOCZESNE TECHNOLOGIE, CZYLI CO?

Wśród technologii, które były przedmiotem badania znalazły się:

- e-faktury,

- oprogramowanie do zarządzania zasobami,

- strony w mediach społecznościowych,

- portal on-line dla klientów,

- portal dla klientów na urządzeniach mobilnych,

- wykorzystanie chmury do przechowywania danych, kontaktu z klientami.

Prawie 40% przedsiębiorstw wykorzystuje co najmniej 3 z 7 badanych rozwiązań. Wszystkie 7 zastosowań technologii wykorzystuje tylko 1,1% MMŚP. Jednocześnie z żadnej z tych technologii nie korzysta blisko co czwarta firma MMŚP. To oznacza, że co czwarty przedsiębiorca w badanym sektorze nie posiada nawet strony internetowej!

MALI PRZEDSIĘBIORCY NIE MAJĄ ŚRODKÓW NA CYFRYZACJĘ

Z badań GUS wynika, że polscy przedsiębiorcy w skali mikro nie posiadają odpowiedniego zaplecza finansowego, aby inwestować w nowoczesne technologie. Przeciętny dochód małej firmy to ok. 5 tys. zł przed opodatkowaniem i oskładkowaniem. To niewiele, by móc myśleć o rozwoju. Ma to swoje realne odzwierciedlenie w przeżywalności firm w Polsce.

Według GUS, trzeci rok działalności może świętować co drugi przedsiębiorca. Pozostałe 50% firm przestaje istnieć w pierwszych dwóch latach swojej działalności.
Wnioski nasuwają się same – bez inwestycji małe przedsiębiorstwo ma niezwykle małe szanse na długowieczność. Najistotniejszy wydaje się być zakup nowych technologii. Inwestowanie w wymienione wcześniej 7 narzędzi oraz wiele innych produktów cyfrowych to bardzo wyraźny trend wśród dużych firm oraz tych, którzy utrzymują się na rynku wiele lat.

Najszybszą i pewną metodą na pozyskanie funduszy jest zaciągnięcie kredytu w banku. Z kredytami dla małych firm jest jednak o tyle trudno, że nie każdy bank udziela wsparcia przedsiębiorcom młodym (właśnie tym, którzy najbardziej pomocy potrzebują). Powodem jest najczęściej brak historii kredytowej oraz niepewny, trudny do ustalenia spodziewany dochód firmy. Z pomocą mogą przyjść banki ukierunkowane na współdziałanie z sektorem MMŚP oraz instytucjami rządowymi. Przedsiębiorców wspierają też urzędy pracy, które dystrybuują fundusze przeznaczone na start firmy dla bezrobotnych lub wyposażenie stanowisk pracy w firmach. Można też korzystać z innych rozwiązań, np. leasingu.

DLACZEGO WARTO KORZYSTAĆ Z NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII?

Powodów jest mnóstwo. Do nich należy poprawa wizerunku firmy, sprawniejsza komunikacja z klientami, lepsza organizacja pracy (oszczędność czasu i pieniędzy), możliwość szkolenia personelu, nieograniczony zasięg działalności, zwiększone wyniki sprzedażowe i wiele innych.

W dobie postępującej digitalizacji strona internetowa to absolutne minimum. Trzeba pamiętać, że obecnie niektóre wyszukiwarki zaczynają kampanię zmuszającą właścicieli stron www do ich dostosowywania do urządzeń mobilnych. Żyjemy w dobie, w której najlepsi śledzą każdy ruch użytkownika na danej stronie internetowej i reagują natychmiast, dostosowując odpowiednią strategię marketingową i sprzedażową. Firmy rezygnują z kosztów utrzymania biur na rzecz pracy zdalnej. Prowadząc działalność gospodarczą trzeba się z tym liczyć i od początku pielęgnować własny biznes wzbogacając go o coraz nowocześniejsze narzędzia do walki o klienta i walki z konkurencją.

artykuł promocyjny