Fundacja „Masz Prawo” zaprasza do punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i pomocy obywatelskiej

Od początku bieżącego roku w Tarnobrzegu, Gorzycach, Grębowie, Padwi Narodowej/Wadowicach Górnych, Gawłuszowicach/Tuszowie Narodowym, Nisku/Krzeszowie, Stalowej Woli, Bojanowie, Pysznicy, Zaklikowie, Radomyślu nad Sanem i Zaleszanach rozpoczęły funkcjonowanie punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej pomocy obywatelskiej prowadzone przez Fundację „Masz Prawo”. Pomoc prawna i obywatelska będzie świadczona przez adwokatów, radców prawnych oraz doradców obywatelskich.

Jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej i realizowane przez Miasto Tarnobrzeg, Powiat Tarnobrzeski, Stalowowolski, Niżański i Mielecki ze środków Ministerstwa Sprawiedliwości.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo – administracyjnym lub,

2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo – administracyjnym, lub,

3a) nieodpłatną mediację, lub

4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo – administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ I PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO?

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

Od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi są świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 ustawy).

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

WYKAZ PUNKTÓW NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

PUNKT PADEW NARODOWA/WADOWICE GÓRNE – PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

a. Budynek Urzędu Gminy w Wadowicach Górnych nr 116;
-wtorek w godz. 8:00 – 14:00,
-czwartek w godz. 8:00 – 14:00,

b. Budynek Gminnego Domu Kultury w Padwi Narodowej, ul. Rynek 15;
-poniedziałek w godz. 14:00 – 20:00,
-środa w godz. 14:00 – 20:00
-piątek w godz.14:00-20:00

Zgłoszenia na terminy wizyt przyjmowane są pod numerem telefonu 17 78 00 416

PUNKT TUSZÓW NARODOWY/GAWŁUSZOWICE – PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

a. Tuszów Narodowy 225, Urząd Gminy, ul. Rynek

-poniedziałek w godz. 08:00 – 14:00
-środa w godz. 08:00 – 14:00
-piątek w godz. 08:00 – 14:00

b. Gawłuszowice 5, Gminna Biblioteka Publiczna

– wtorek w godz. 08.00-14.00
– czwartek w godz. 08.00-14.00

Zgłoszenia na terminy wizyt przyjmowane są pod numerem telefonu 17 78 00 416

PUNKT NISKO/KRZESZÓW – PORADNICTWO PRAWNE

NISKO Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. 3 Maja 10

– poniedziałek: 8.00 – 12.00
– wtorek: 8.00 – 12.00
– środa: 8.00 – 12.00
– czwartek: 11.00 – 15.00

KRZESZÓW Urząd Gminy, ul. Rynek 2

– piątek: 08:00-12:00

PUNKT ULANÓW/HARASIUKI/JAROCIN – PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

ULANÓW

Urząd Gminy i Miasta, ul. Rynek 5

– poniedziałek: 11.30 – 15.30
– wtorek: 8.00 – 12.00
– środa: 11.30 – 15.30

HARASIUKI

Zespół Szkół, Harasiuki 106

– czwartek: 8.00 – 12.00

JAROCIN

Gminne Centrum Kultury, Jarocin 114

– piątek: 12.30 – 16.30

Zapisy na wizyty pod numerem telefonu 883 450 012

PUNKT STALOWA WOLA – PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO

Centrum Kształcenia Ustawicznego i Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego ul. Hutnicza 12, 37-450 Stalowa Wola

– poniedziałek: 14:00 – 18:00
– wtorek: 12:00 – 16:00
– środa: 14:00 – 18:00
– czwartek: 8:00 – 12:00
– piątek: 8:00 – 12:00

WYKAZ PUNKTÓW NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ

Gmina Bojanów, Urząd Gminy Bojanów, ul. Parkowa 5

środa: 8:00 – 12:00

Gmina Pysznica ,Urząd Gminy Pysznica, ul. Wolności 322

czwartek: 11:00 – 15:00

Gmina Radomyśl nad Sanem, Urząd Gminy Radomyśl nad Sanem, ul. Rynek Duży 7

piątek: 11:00 – 15:00

Gmina Zaklików, Urząd Miasta Zaklików, ul. Zachodnia 15

poniedziałek: 8:00 – 12:00

Gmina Zaleszany, Urząd Gminy Zaleszany, ul. Kościuszki 16

wtorek: 8:00 – 12:00

Zapisy na wizyty pod numerem telefonu: 15 643 36 56  lub e-mailowo: pomocprawna@stalowowolski.pl

HARMONOGRAM UDZIELANIA PORAD W MIEŚCIE TARNOBRZEGU

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu, ul. Kopernika 3

poniedziałek: 10:00-14:00 – nieodpłatne poradnictwo prawne
wtorek: 10:00-14:00 – nieodpłatne poradnictwo prawne
środa: 10:00-14:00 – nieodpłatne poradnictwo prawne
czwartek: 10:00-14:00 – nieodpłatne poradnictwo prawne
piątek: 10:00-14:00 – nieodpłatne poradnictwo obywatelskie

Zgłoszenia na terminy wizyt przyjmowane są pod numerem telefonu 15 818 15 00

HARMONOGRAM UDZIELANIA PORAD W POWIECIE TARNOBRZESKIM

Gorzyce, Urząd Gminy, ul. Sandomierska 75

poniedziałek: 7.30-11.30 – nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
wtorek: 11.30-15.30 – nieodpłatne poradnictwo prawne
środa: 11.30-15.30 – nieodpłatne poradnictwo prawne
Zgłoszenia na terminy wizyt przyjmowane są pod numerem telefonu 15 836 20 75

Grębów, Urząd Gminy, ul. Rynek 1

czwartek: 15.00-19.00 – nieodpłatne poradnictwo prawne
piątek: 8.00-12.00 – nieodpłatne poradnictwo prawne

Zgłoszenia na terminy wizyt przyjmowane są pod numerem telefonu 15 811 27 15

PODSUMOWANIE 2018 ROKU

W 2018 roku uprawnionym mieszkańcom powiatu tarnobrzeskiego w punkcie Gorzyce i Grębów udzielono 354 porady prawne.

W 2018 roku uprawnionym mieszkańcom powiatu mieleckiego w punkcie Padew Narodowa i Wadowice udzielono 421 porad prawnych.

W 2018 roku uprawnionym mieszkańcom powiatu niżańskiego w punkcie Nisko i Krzeszów udzielono 331 porad prawnych.

W 2018 roku uprawnionym mieszkańcom powiatu stalowowolskiego w punkcie w Stalowej Woli oraz w punktach filialnych w gminach: Bojanów, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznica, Zaklików udzielono 761 porad prawnych.

Porady udzielane były w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej w formie indywidualnych konsultacji z dyżurującym prawnikiem. Prawnicy udzielili najwięcej porad z zakresu prawa cywilnego, w szczególności spadkowego.

Realizacja projektu doprowadziła do zmniejszenia skali problemów życiowych beneficjentów ostatecznych wynikających z niewiedzy prawnej, które mogą skutkować zagrożeniem wykluczeniem społecznym, zmniejszeniem aktywności społecznej wywołanej poczuciem bezradności i apatii wobec organów administracji. Zmniejszyło się również ich zagrożenie wykluczeniem prawnym wynikającym z niskiej wiedzy prawnej o przysługujących jednostkom prawach i środkach ich ochrony (tzw. świadomość prawna). Beneficjenci którzy skorzystali z porad mogli skutecznie dochodzić swoich praw, a dostępność bezpłatnych usług prawnych wpłynęła na likwidację barier mentalnych w stosunku do korzystania z usług prawnych.

Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Pytanie
5 lat temu

CO oznacza na telefon Jak się nie umowie to nie będzie dyżuru Dziwne

olo
5 lat temu

od tego roku ustawa wprowadziła wymóg rejestracji przez telefon.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content