Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Korzystaj ze swoich praw i czytaj co podpisujesz

Co lepsze: gwarancja, czy rękojmia, z czego lepiej skorzystać? Czy samochód kupować lepiej w komisie, czy od osoby prywatnej? Jak nie dać się naciągnąć na zakup zupełnie niepotrzebnych nam towarów? Kiedy możemy zrezygnować z kupionego towaru? Takie dylematy pomoże nam rozwiązać Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tarnobrzegu, Halina Hukiewicz-Czajka, która od kilkunastu lat służy pomocą mieszkańcom powiatu tarnobrzeskiego.

Takich osób niestety jest sporo, bo wciąż nie brakuje ofiar agresywnych kampanii sprzedażowych, które podczas pokazów „cudownych” towarów kupują je za cenę wielokrotnie przewyższającą ich wartość, zaciągając przy tym wysokie kredyty.

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, w Polsce oficjalnie od 2000 roku. W tym samym czasie powstała działająca w strukturach samorządu powiatowego instytucja rzecznika konsumentów.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw. Jednak wciąż wielu z nas daje się nabrać na pseudo okazje. Żeby uniknąć niepotrzebnych stresów związanych z zakupami, warto dokonywać przemyślanych zakupów towarów i usług oraz bezwzględnie czytać podpisywane umowy. Kolejnym etapem jest korzystanie z porad fachowców, którzy bezpłatnie podpowiedzą jak wybrnąć z kłopotu. Im wcześniej się do nich zgłosimy, tym większa nadzieja na szczęśliwe zakończenie naszych kłopotów.

– Rzecznik konsumentów posiada przede wszystkim kompetencje doradcze – wyjaśnia Halina Hukiewicz-Czajka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. – Czasem tylko doradzamy, ale jak trzeba bywamy też mediatorami w sporach pomiędzy konsumentem, a sprzedawcą towaru, czy usługi. Jedno jest pewne. Jeśli konsument ma jakiś problem, czuje się oszukany, musi nam przedstawić fakty, czyli mówić prawdę i tylko prawdę. Jak u prokuratora – podkreśla Halina Hukiewicz-Czajka. – Wtedy łatwiej nam o skuteczne działanie zakończone powodzeniem.

Do zadań rzeczników należą w szczególności: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, prowadzenie edukacji konsumenckiej oraz współdziałanie z delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.

Dziś miejsc, w których można uzyskać fachową poradę konsumencką, nie brakuje. Są to nie tylko rzecznicy konsumentów, ale specjalistyczne centra doradcze dotyczące poszczególnych dziedzin życia, gdzie wiele spraw można załatwić „na telefon”, czy poprzez maila – nie wychodząc z domu.

  • Czynna od poniedziałku, od godz. 8.00 do 18.00 do piątku infolinia konsumencka – 801 440 220 lub 22 290 89 16 – zajmuje się sprawami prostymi, nie wymagającymi analizy dokumentów.
  • Konsumenckie centrum e-porad, z którego można skorzystać wysyłając maila pod adresem porady@dlakonsumentow.pl, to miejsce oferujące porady w sprawach prostych, ale też i takich, które wymagają analizy dokumentów.
  • Po specjalistyczne porady dotyczące ubezpieczeń i finansów możemy dzwonić do rzecznika finansowego pod numer 22 333 73 26 , lub 22 333 73 27.
  • Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE znajdziemy pod numerem 22 330 40 00.
  • Specjalistyczne porady dla odbiorców Energii i Paliw Gazowych znajdziemy dzwoniąc pod numer 22 244 26 36, lub wysyłając maila na adres: drr@ure.gov.pl
  • Dla osób podróżujących koleją, Urząd Transportu Kolejowego ma specjalny numer: 801 044 080. Jest też mail: pasazer@utk.gov.pl
  • Specjalistyczne porady dla podróżujących liniami lotniczymi znajdziemy pod numerem Komisji Ochrony Praw Pasażerów: 22 520 74 84, lub wysyłając maila na adres: kopp@ulc.gov.pl
  • Pod numerem telefonu 22 55 60 118 mieści się Europejskie Centrum Konsumentów, które zajmuje się zakupami w Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. By skorzystać z porad można tez wysłać maila na adres: ECCNET-PL@ec.europa.eu

– Bardzo ważne jest to, byśmy wszyscy pamiętali o swoich prawach i w razie potrzeby korzystali z pomocy – podkreśla Halina Hukiewicz – Czajka życząc przy okazji wszystkim konsumentów samych udanych zakupów.

foto&info: Powiat Tarnobrzeski

Subskrybuj
Powiadom o
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
obywatel
5 lat temu

Wszyscy powinni uwaznie czytac co pracownicy spółdzielni Siarkopwiec wspólnie z notariuszami tarnobrzeskimi dają do podpisania dokonując wyodrębnienia lokali. Ci cwaniacy dają wam do podpisania akt notarialny w którym narzucają niedozwolone klauzule rażąco naruszające wasze interesy.
Akt notarialny powinien zawierać tylko zapisy przenoszące wyodrębnienie lokalu i udziałów w nieruchomości wspólnej,
Zapisy o waszych obowiązkach reguluje ustawa – wszelkie takie zapisy należy żądać ich usunięcia przez notariusza – poprostu chcą was okradać.

Jasia
5 lat temu

Coś mnie sie wydaje że portal nadwisłą24 teraz otrzymuje informację z powiatu bo miasto a właściwie żródło UM jakoś pomija ten portal. A może to tylko chwilowe i się mylę.

Stasiu
5 lat temu
Reply to  Jasia

Może kotlet poszedł po rozum do głowy i zrozumiał, że pokazywanie bożyszcza to jest dramat.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
3
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content