Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Dzień Savoir-Vivre. Znasz zasady netykiety?

Czerwiec 3, 2019 6:34 PM

W Internecie, podobnie jak w „prawdziwym” życiu, istnieją pewne reguły porozumiewania się z innymi. W taki dzień jak dziś, Dzień Savoir-Vivre, warto je sobie przypomnieć (i stosować). Poznaj netykietę.

Netykieta to rodzaj niepisanych, ale przyjętych i przestrzeganych przez internautów zasad komunikowania się m.in. na portalach społecznościowych. To rodzaj internetowego savoir-vivre. Bzdura? Jeśli nie przestrzegasz tych reguł, do gry może wkroczyć administrator i np. zablokować Ci dostęp do niektórych usług.

Ą, ę, ą

– Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany – tę zasadę powinniśmy stosować w praktyce tak w życiu realnym, jak i wirtualnym. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że to jak się zachowujemy, co i jak piszemy w Internecie, ma znaczenie. Stosowanie dobrych praktyk buduje kulturę bezpiecznej sieci – mówi Anna Borkowska z Akademii NASK.

Netykieta to nic trudnego. Warto pamiętać o kilku zasadach:

· Wyrażaj się jasno i precyzyjnie,

· Szanuj innych,

· Bądź uprzejmy i profesjonalny.

Jasno i precyzyjnie, czyli jak? Przede wszystkim dbaj o staranny język – stosuj ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne zasady. Ponadto, pisz na temat, rzeczowo i konkretnie. Lubisz emotikony? Kto nie lubi… ;-)

Szanuj innych, czyli staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie. Jeśli cytujesz czyjeś słowa, pamiętaj o podaniu autora. Jeśli prowadzisz bloga lub stronę internetową i chcesz opublikować tam czyjeś zdjęcia lub bezpośrednie linki – zadbaj o zdobycie na to zgody.

A teraz najważniejsze:

· Nie obrażaj,

· Nie używaj wulgaryzmów,

· Nie trolluj, czyli nie prowokuj innych tylko po to, by ich zdenerwować lub wywołać bezcelową dyskusję,

· Nie spamuj – nie rozsyłaj niechcianych wiadomości bez uzyskania zgody odbiorcy,

· Nie kradnij czyjejś własności intelektualnej,

· Nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych.

Z wyrazami szacunku

– Zachowujmy się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie. Warto pamiętać o przedstawianiu się i o formach grzecznościowych – mówi Marta Witkowska z Akademii NASK. – Uważajmy też na żarty – nie każdy ma podobne do naszego poczucie humoru. Jeśli ktoś słabiej radzi sobie w sieci, nie krytykujmy i nie wyśmiewajmy go. Wręcz przeciwnie – bądźmy pomocni – dodaje ekspertka.

Czy wiesz, że używanie wielkich liter w internetowej dyskusji traktowane jest jako krzyk? Dlatego – unikaj tego.

A co w Internecie oznacza „być profesjonalnym”? Zacznij od szanowania swojej i innych prywatności – pomyśl i/lub zapytaj o zgodę, jeśli chcesz upublicznić jakąś informację. Dbaj o porządek na swoich profilach w mediach społecznościowych czy blogu – usuwaj np. nieaktualne linki, sprawdzaj źródła informacji. Usuwaj z sieci blogi/strony/konta, których nie używasz.

A teraz absolutna podstawa:

· Nie plotkuj,

· Nie zaśmiecaj konta, bloga, maila drugiej osoby spamem,

· Nie flooduj, czyli unikaj wielokrotnego wysyłania wiadomości, powtarzania znaków, emotikonów, czyli zalewania i zaśmiecania sieci niepotrzebnymi treściami,

· Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji.

A jeśli widzisz, że ktoś łamie te zasady – a nawet prawo – działaj. Pierwszy ruch – zgłaszaj to administratorowi strony. Jeżeli sprawa jest poważniejsza, poinformuj o tym odpowiednie osoby.

Jeśli zaobserwujesz niepokojące zjawiska, nie wahaj się i tym poinformować:

· https://incydent.cert.pl – tutaj zgłaszaj incydenty naruszające bezpieczeństwo w sieci,

· https://dyzurnet.pl – tutaj przyjmowane są zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.

Zapamiętaj te adresy. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać

****************

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

info: Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>