Jak wynika z informacji które uzyskaliśmy od rzecznika UM Tarnobrzeg, wciąż na etapie opracowywania jest dokumentacja dotycząca projektu rozbudowy sieci dróg na osiedlu Przywiśle. Wykonanie projektu zamówiły władze Tarnobrzega, nie konsultując go ze spółdzielniami czy właścicielami gruntów prywatnych. Projekt ten zakłada wycinkę wielu drzew i krzewów, pod planowane parkingi i ścieżki rowerowe. Zarówno mieszkańcy jak i zarząd osiedla są przeciwni „zabetonowaniu” najbardziej zielonego osiedla w mieście.
Pytania w sprawie dokumentacji projektowej wysłaliśmy do rzecznika UM 5 września br., odpowiedzi otrzymaliśmy 18 października br.
PORTAL NADWISŁĄ24.pl: Czy dokumentacja dotycząca projektu rozbudowy sieci dróg na osiedlu Przywiśle jest już zatwierdzona?
RZECZNIK UM TARNOBRZEG: Projekt jest na etapie opracowywania. Do tej pory dyskutowana była koncepcja.
NW24.pl: Ile uwag/poprawek zostało złożonych do ww. koncepcji – czego dotyczyły?
RZECZNIK: Trudno operować liczbami. Najważniejsze uwagi, jakie prezydent w porozumieniu z zarządem osiedla, złożył do koncepcji to między innymi, objęcie całego osiedla strefą zamieszkania, powrót poprzedniej organizacji ruchu w obrębie placu Tysiąclecia, ograniczenie liczby mających powstać nowych miejsc parkingowych w celu zminimalizowania wycinki drzew, uwzględnienie istnienie pomnika przyrody przy ul Kosmonautów, uwzględnienie w projekcie wykonania nasadzeń zastępczych za wyciętą czy usuniętą zieleń, uwzględnienie, w stosunku do pierwotnych założeń, ograniczenia ciągów pieszo-rowerowych. Złożone do koncepcji uwagi są odpowiedzią na apele mieszkańców osiedla Przywiśle, którzy opowiadają się za ochroną osiedlowej zieleni nawet kosztem nowych miejsc parkingowych, czy ścieżek rowerowych.
NW24: Ile uwag/poprawek zostało uwzględnionych przy przyjęciu ww.koncepcji?
RZECZNIK: Nie dysponujemy jeszcze projektem, który ma te poprawki uwzględnić. Wiemy, że wszystkie powyższe projektanci brali pod uwagę.
NW24: Ile obecnie jest miejsc parkingowych na osiedlu Przywiśle?
RZECZNIK: Na osiedlu Przywiśle jest obecnie 356 miejsc parkingowych.
NW24: . Ile miejsc parkingowych, zgodnie z dokumentacją projektową, przybędzie na osiedlu Przywiśle?
RZECZNIK: Projekt jest na etapie opracowywania. Koncepcja przewidywała wzrost do 507 miejsc parkingowych, ale mając na uwadze ochronę osiedlowej zieleni liczba miejsc parkingowych może nie tyle nie wzrosnąć, co nawet zostać zmniejszona.
NW24: Ile drzew zostanie wyciętych z powodu planowanych prac związanych z rozbudową sieci dróg na osiedlu Przywiśle?
RZECZNIK: Dopiero na etapie zlecenia zadania do realizacji zostanie określona dokładna liczba drzew, które trzeba będzie wyciąć. Odsyłam do odpowiedzi na pyt. 2.
NW24: Dlaczego drzewa te zostaną wycięte?
RZECZNIK: Wycięte zostaną tylko te drzewa, które kolidują z elementami pasa drogowego lub są chore i zagrażają bezpieczeństwu.
NW24: Czy na osiedlu powstaną ścieżki rowerowe, jeśli tak, to w jakim celu?
RZECZNIK: Prezydent wnosząc uwagi do koncepcji podnosił, by ścieżki rowerowe, czy ciągi pieszo-rowerowe powstały tylko w takim wymiarze, który nie wymusi zbędnej wycinki drzew, niszczenia osiedlowej zieleni.
NW24: Jakie są założenia rozbudowy sieci dróg na osiedlu Przywiśle? Dlaczego została ona zaplanowana?
RZECZNIK: Zależało nam na poprawie bezpieczeństwa w tej części miasta, poprawie obecnego stanu dróg i wprowadzeniu udogodnień dla mieszkańców.
NW24: Jakie są szacowane koszty rozbudowy sieci dróg na osiedlu Przywiśle?
RZECZNIK: Koszty będą znane po przedstawieniu przez projektanta kosztorysu.
NW24: Z jakich środków projekt ten ma zostać zrealizowany?
RZECZNIK: Będziemy się ubiegać o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.
NW24: Kiedy planowane jest rozpoczęcie prac?
RZECZNIK: Jeśli pozyskamy dofinansowanie prace będą mogły się rozpocząć w 2023 roku.
NW24: Jakie wytyczne i założenia przekazał urząd miasta projektantom, którzy wykonali tą dokumentację?
RZECZNIK: Główne wytyczne zawarte są w dokumentacji zamówień publicznych dostępnej na BIP-ie w postępowaniu o udzielenie zamówienia na wykonanie zadania pn.: Opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego pn.: Rozbudowa ciągu dróg na oś. Przywiśle w Tarnobrzegu: a) Rozbudowa ulic: Aleja Niepodległości, Plac Tysiąclecia, Armii Krajowej, Aleja Skalna Góra. b) Rozbudowa ulic: Kosmonautów, Plac Narutowicza, Wianek. c) Rozbudowa ulicy Ludwika Waryńskiego.
NW24: Dodatkowo, proszę o udostępnienie zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej rozbudowy sieci dróg na osiedlu.
RZECZNIK: Projekt jest na etapie opracowywania.
Ale bełkot urzędniczy , niby wszystko wiadomo ale NIC nie wiadomo ,???
Jak zwykle – projektant zdecyduje ???
To tak idzie menel po chleb a wraca z flaszką ???
Podobno prezydent zarządza miastem przy pomocy urzędu, a rzecznik pisze, że w dokumentacji zamówienia są wytyczne, nie wymagania urzędu co do projektu, natomiast prezydent zgłasza uwagi, nie zlecenie wprowadzenia zmian w projekcie. No to albo mamy trzeci organ gminy, tzw. projektanta, albo projektujący są upoważnieni do decydowania za prezydenta i urząd w kwestiach projektowych. Innych możliwości nie widzę.
Czyli sołtys nie wie czego chce , brak koncepcji i wizji ( to coś nowego a może i nie – to stan umysłu).
Czy wyobraża Waść sobie , że ktoś chce murowany dom postawić a projektant robi projekt lepianki ???
Tak z ciekawości to ciekawe czy taż pójdzie kasa za te przeróbki dodatkowa, czy też to będzie w kosztach pierwotnych ???
Przede wszystkim po co utrzymujemy tylu urzędników od inwestycji? Skoro konkretne rozwiązania ustalają projektanci, to oprócz naczelnika wystarczy jedna osoba do zamówień. Jakby coś było źle zaprojektowane i tak będzie odpowiadać projektant, w końcu m.in. za to bierze pieniądze.
Dokładnie. Jeżeli o materiałach nawierzchni dróg, szerokościach jezdni, obecności poboczy itd. decyduje projektant, a urzędnicy ani prezydent nie mogą zlecić mu np. zaprojektowania asfaltowej drogi rowerowej z przylegającym chodnikiem zamiast kostkowej drogi pieszo-rowerowej, to mogłoby być ich mniej zatrudnionych.
Zawsze decyduje inwestor czyli miasto, projektant projektuje zgodnie z przepisami dla inwestora a nie na odwrót, ktoś tu papkę z mózgu robi mieszkańcom, pewnie celowo, choć chciałbym wierzyć, że to z niewiedzy.
Cudownie.Teraz nie mam gdzie zaparkować auta na osiedlu a tu czytam że miejsc parkingowych może być mnie.GDZIE MIESZKANCY OSIEDLA MAJĄ PARKOWAĆ SWOJE POJAZDY.CZY ICH OPINIA JEST BRANA POD UWAGĘ BO TZW OBRONCÓW ZIELENI WIDZĘ ŻE TAK !! ??
To do prezesa TSM lub Siarkowca z tym problemem ??? Niech wam robią parkingi przed blokami i zapłaćcie za to sami ??
Chcecie mieć wszystko i zieleń, drzewa , trawniczki na działkach należących do spółdzielni i osób z wyodrębnionymi lokalami – a PARKINGI najlepiej jakby miasto wam sfinansowało ????
Nie mieszkam w bloku i jeden czy drugi prezes mnie nie interesuje tylko budowa nowych parkingów przez gminę bo zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców jest jej główny zadaniem.Kumasz .
No tak tylko tam działki w większości spółdzielni !
Owszem niech budują ale na terenach miejskich ale gdzie tu budować jak większość sprzedana ??
Podobnie jest z terenami z gimnazjum nr 3 , najlepiej sprzedać jak menele a miejsce na parking gotowe ( bramę usunąć, pomalować stanowiska i gotowe ) ale menel to menel ( sprzeda wszystko stoi ).
A co tu kumać , wiadomo o co chodzi ???
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/afera-upadlosciowa-syndyk-wielkie-kancelarie-uklady-w-sadach-i-politycy/qbn1esb
Trzeba zmienić osiedle.
Zmierz się z problemem i pokaż gdzie mieszkańcy Przywiśla mają parkowac swoje pojazdy.Rada którą udzieliłś to wynik co najwyżej ukończenia gimnazjum
Zgaduję że ty ukończyłeś Harvard skoro odnosisz się do mojej edukacji. Aby wyprowadzić cie z błędu udzielę Ci informacji iż mam ukończone 2 kierunki techniczne studiów. Problem parkowania pojazdów to nie jest mój problem abym musiał się z nim mierzyć. Wybierając miejsce zamieszkania trzeba wziąć pod uwagę nie tylko cenę nieruchomości ale także inne aspekty w tym możliwość swobodnego zaparkowania pojazdu jeżeli ktoś ma taką potrzebę.
Niedługo wybory samorządowe. Za próby zrobienia mieszkańców w balona kolejnej kadencji może już nie być. Dla przypomnienia – trochę wyborców na osiedlu mieszka i wie kto zasługuje na postawienie krzyżyka przy nazwisku.
Wreszcie obudzenie.Do tej pory wszyscy tylko udawali że jest okey
Nic nie jest okey
Ha, ha, ha – marzenie ??
Potancówki były , kasa dla działkowiczów idzie, na wędkarzy idzie + inwestycje w pomosty nad zalewem ), dożynki były , centrum seniora jest , świecidełka były ( w okresie światecznym i walentynki) , kasa dla kiboli jest ( jest), aniołki nad zalewem dupska moczą, stowarzyszenia ( pasożyty) dotację dostają, medialne szmatlawce kasę dostają , palmy są, WITACZE są, ścianka jest, nasadzenia są ( jeszcze te które suszę przetrzymały), z TTBS zadowoleni bo dostali 3 mln ust, itp. –
A TO OZNACZA, ŻE WYSTARCZA TO WIĘKSZOŚCI ( owiec, baranów, osłów u nas ci dostatek) obiecają dopłaty do wody i jeszcze co się da i GIT.
obiecanki wodne już były,tylko się rozpłynęły
„pod planowane parkingi i ścieżki rowerowe.”
Pytam się, po jaką cholerę ścieżki rowerowe na tym osiedlu, gdzie ruch samochodowy jest niewielki? Budować należy ścieżki tam, gdzie rzeczywiście są potrzebne, tam, gdzie ruch samochodów znaczny. Np. na trasach wylotowych miasta.
Za argumenty przemawiające przeciwko budowie dróg rowerowych na osiedlu Przywiśle uważam:
1) mały ruch samochodowy na osiedlu
2) budowa dróg rowerowych zmniejszy ilość zieleni,choćby zwykłego trawnika.
Wszak to dodatkowy pas o jakiejś tam szerokości
3) jazda rowerem po asfalcie,gdzie ruch samochodów jest niewielki, jest zdecydowanie wygodniejsza. Gdyby były budowane ścieżki rowerowe z pewnością użyta byłaby kostka!!!
4) osiedle nie może zatracić opinii zielonego osiedla.
Takie uwagi dla czytających to forum osób z Urzędu Miasta:
pora postawić znak dopuszczający jazdę rowerem:
1) po skarpie wiślanej. Skarpa wiślana jest trasą łącznikową między terenem nad Wisłą, a Wisłostradą i ścieżką rowerową prowadzącą nad jezioro.
2) w pobliżu Domu Wędkarza. Jest tam wąska droga z kostki, wzdłuż ogrodzenia Ogrodu Działkowego.
Tam nie są potrzebne. Ale ścieżki powinny być wyznaczone przy głównych osiedlach osiedla Przywiśle takich jak Moniuszki,1 maja, Al. Niepodległości. Obecnie wszystko jest pieszo-rowerowe i bez oznaczeń, jakoś to jest.
Cytat: … ograniczenie liczby mających powstać nowych miejsc parkingowych w celu zminimalizowania wycinki drzew,…
Czy nie można przesadzić drzew zamiast je wycinać?
A tam wyciąć i już , pod drogę obwodową nie tyle poszło pod piłę i nikt problemu nie robił a tu ????
Moim marzeniem jest, aby zostało to nadrobione i nasadzono nowe drzewa. No i pora wdrożyć program Zielony Tarnobrzeg, tj.sadzenia drzew w całym Tarnobrzegu i w okolicy Jeziora.
A mieszkańcy Przywisla dalej cicho siedzą
taka jak cale to miasteczko czyli powolne wyludnianie
Prezydent nic dobrego tu jeszcze nie zrobił. Spalarnie śmieci chce budować to co to dla niego wyciąć parę drzew. Nie dajcie im wejść tam z koparkami. Ostatnie magiczne miejsce chcą zepsuć. Pieknie jest na przywiślu szczególnie wiosną
Zgadzam się.
Każde osiedle w Tarnobrzegu może być tak piękne. Trzeba tylko nieco kasy i chęci do zasadzenia , sensownego drzew.
Amatorzy tarnobrzescy z Panem Darkiem na czele, już się qrwa nie mają czego czepić i zajmują pierdołami. Podczas gdy tarnobrzeska elyta sama stwarza sobie problemy, to miasta jak Mielec czy Stalowa Wola się rzeczywiście rozwijają.
tylko po tych całych remontach miejsc parkingowych zamiast przybywać to ubywa. Jadnokierunkowa Armii Krajowej to wielka porażka. A od ronda Narutowicza do Sklepu Nestor TO po prostu dwa samochody nie są w stabnie się minąć. Pomijam,ze na osiedlu jest brudno i nikogo to nie interesuje, spółdzielnie zamiast zadbać o porządek wycinają zdrowe drzewa, zostawiając te uschnięte, porządek na klatkach schodowych, w pomieszczeniach wspólnych jest nie do wyegzekwowania mimo zgłoszeń. Problem stanowi także brak miejsc dla rowerów.
Moze parkinng w miejscu starej armaty i tak na nic sie ten plac nie przydaje. Na skalnej tyle nieużytków stoi odłogiem np. teren po dawnym boisku, zrobić dojazd w Wisłostrady i pelno parkingów a nie komuś pod oknami
Czy ulica Tysiąclecia czy Armii Krajowej nie może pozostać jednokierunkowa tak jak teraz? Niech sobie będą te miejsca parkingowe przy jezdni. Komuś przeszkadzają asfaltowe chodniki? Bo mi nie, trzeba je zamieniać na kostkę? Komu to ma służyć? Po co komuś projekt utrzymujący a nawet zmniejszający liczbę miejsc parkingowych? Drzewa nikomu NORMALNEMU nie przeszkadzają, a trawników pod parkingi jest mnóstwo, któryś można poświęcić. Ale jaki to ma sens? Wycinka drzew na ul. Kochanowskiego w okresie lęgowym ewidentnie pokazała że rada miasta oraz ich urzędnicy mają d.pie obowiązujące prawo i robią tylko przysługę swoim znajomym którym te drzewa tam przeszkadzają, bo normalnym ludziom na pewno nie. Kto zasiada w radzie osiedla Przywiśle, skoro nie widac protestu? Koledzy radnych, urzędnicy? To ma być rada osiedla? Ja takich nie wybierałem.
Kto tych ludzi wybrał na urząd z takim myśleniem?
Ja tylko trzymam kciuki że żadnego dofinansowania na ten projekt nie dostaną.Władza która nie słucha mieszkańców jest skazana na rychły upadek.