Wszystko, co musisz wiedzieć o licencji na transport krajowy

Zorganizowany transport osób i produktów mogą wykonywać tylko i wyłącznie osoby, jakie posiadają stosowne dokumenty. Mowa tu o licencji na transport krajowy i międzynarodowy. Może i jej zdobycie nie jest trudne. Trzeba jednak spełniać określone wymogi, aby móc taki dokument zdobyć. Tylko dzięki temu będzie można być pewnym tego, że dana osoba dba o bezpieczeństwo osób znajdujących się na drodze. 

Licencja na transport krajowy – ogólnie 

Przewóz osób lub towarów na terenie kraju, np. transport samochodów Warszawa, to szeroko wykorzystywane usługi. Dla osób, które mogą działać w tym zakresie, zawsze znajdzie się miejsce pracy. Muszą one jednak mieć specjalne pozwolenie. O tego typu licencję muszą postarać się przedsiębiorcy, dla których przewóz produktów stanowić będzie źródło dochodów. Nie ma tu znaczenia wielkość auta, ani rodzaj przewożonych towarów – wszyscy zawodowi kierowcy muszą korzystać z licencji. Wyjątkiem od tego jest sytuacja, kiedy odbywa się przewóz pracowników do zakładu pracy i w drugą stronę. Drugim wyjątkiem jest posiadanie zaświadczenia, że przewóz odbywa się na potrzeby własne. 

Licencja na transport krajowy – kryteria 

Aby móc przystąpić do ubiegania się o wydanie omawianej licencji, należy pamiętać o pewnych kryteriach, jakie trzeba spełnić. Mowa tutaj o: 

  • braku prawomocnego wyroku za przestępstwa karne-skarbowe przeciwko mieniu i obrotowi gospodarczemu, przeciwko środowisku lub warunkom pracy i płacy czy inne, 
  • braku prawomocnego zakazu wykonywania zawodu kierowcy. 

Trzeba także posiadać stosowne uprawnienia do kierowania pojazdami. Na dodatek trzeba zadbać, aby pojazdy spełniały określone warunki techniczne. Nie można również zapomnieć o tym, że do samych pojazdów należy mieć odpowiedni tytuł prawny.  

Lokalny Zarząd Dróg i Transportu 

Osoba, która będzie starała się o uzyskanie licencji na transport krajowy, musi złożyć wniosek w Lokalnym Zarządzie Dróg i Transportu. Zanim jednak kierowca uda się z wizytą do urzędu, powinien zapoznać się z dokładną listą dokumentów, jakie trzeba dołączyć do wniosku. Jest ich trochę, więc należy poznać je wcześniej. Tak, aby być pewnym tego, że już za pierwszym razem wniosek zostanie przyjęty przez urzędnika do rozpatrzenia. Wśród dokumentów, których nie można pominąć, są: 

  • wniosek o udzielenie licencji, 
  • zaświadczenie o niekaralności kierowców (jeżeli wniosek wydawany jest na firmę), 
  • wykaz pojazdów samochodowych (dla firmy), 
  • oświadczenie o spełnieniu wymogów dobrej reputacji, 
  • dowód uiszczenia stosownej opłaty za wydanie licencji. 

Trzeba pamiętać o tym, że licencja wydawana jest na określony czas. Po tym okresie, trzeba będzie ponownie postarać się o jej wydanie, czyli cała procedura w urzędzie będzie musiała zostać powtórzona. 

Co jeszcze trzeba wiedzieć o licencji na transport krajowy 

Pierwsza licencja wydawana jest na dwa lata lub nieco dłużej. Jeżeli przewoźnik będzie utrzymywał stabilną pozycję na rynku, z czasem będzie ona wydłużana. Maksymalny okres to 50 lat, ale są to wyjątkowe sytuację. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że licencję można również stracić, nawet wtedy, gdy okres jej obowiązywania jeszcze się nie kończy. Do takowych sytuacji może dojść, jeżeli przedsiębiorca zostanie skazany prawomocnym wyrokiem sądu. Na stratę licencji są także narażeni ci kierowcy, którzy nie spełniają wymogu umożliwiającego do wykonywania działalności w zakresie ruchu drogowego. 

artykuł sponsorowany

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Postaw mi kawę na buycoffee.to
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content