Tarnobrzeg: O zintegrowanym transporcie dla północnej części Podkarpacia

W Zamku Tarnowskich w Dzikowie-Tarnobrzegu odbyła się konferencja, poświęcona temu, jak zintegrować transport w północnej części Podkarpacia, korzystając w wzoru i doświadczeń Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Organizatorami spotkania byli prezydent Tarnobrzega – Łukasz Nowak oraz wicestarosta tarnobrzeski Wojciech Śmiech.

W czasie konferencji samorząd województwa reprezentowali wicemarszałek województwa Piotr Pilch, wiceprzewodnicząca sejmiku Renata Knap oraz radna województwa Ewa Draus. Na spotkaniu obecni byli samorządowcy z północnej części regionu, w tym gospodarze miast reprezentujący Czwórmiasto oraz eksperci ruchu kolejowego i instytucji transportu publicznego.

Dyskutowano o tym, jak rozwiązania dotyczące Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej zaimplementować w północnej części regionu, dzięki czemu możliwy będzie bardziej dynamiczny rozwój tego subregionu.

O założeniach, realizacji i sukcesie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej mówił podczas konferencji wicemarszałek Piotr Pilch, który przypomniał, że budowa PKA została zrealizowana w ramach dwóch projektów, z których pierwszy dotyczył zakupu taboru wraz z budową zaplecza technicznego, a drugi – budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej.

– Cały projekt PKA to ponad 848 mln złotych. Ta kwota pokazuje, jak ważne było dla nas zainwestowanie z stworzenie nowych możliwości szybkiego łączenia różnych miejsc ze stolicą regionu, czyli miejscem pracy i nauki wielu mieszkańców Podkarpacia. W ostatnich latach nasza kolej stała się bardzo lubianym i popularnym środkiem transportu w regionie. W ubiegłym roku w ramach Przewozów Regionalnych i Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej przewieźliśmy 5,8 mln pasażerów. W tym roku już widzimy wzrost tej liczby podróżujących – zaznaczył wicemarszałek Piotr Pilch – Beneficjentem obu projektów było Województwo Podkarpackie, które poniosło pełną odpowiedzialność za przygotowanie, realizację, nadzór i końcowe ich rozliczenie. Głównym celem projektów było wzmocnienie roli transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich, w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Ten cel osiągnęliśmy, co widzimy po stale wzrastających potokach podróżnych – dodał wicemarszałek Pilch.

Dzięki projektowi PKA nie tylko podróżni przesiedli się do pociągów, ale powstało także połączenie kolejowe stolicy województwa z Portem Lotniczym Jasionka, którego rola w transporcie publicznym wzrasta w skali regionu, kraju, czy w sferze międzynarodowej. Analizy liczby pasażerów wskazują na ich sukcesywny wzrost, od czasu uruchomienia połączeń kolejowych w ramach PKA. W kolejnych latach przybywa po kilkaset tysięcy pasażerów. Kompleksowa obsługa pojazdów szynowych w ramach jednego zaplecza, które powstało jako część PKA, pozwala utrzymać wysokie standardy ich eksploatacji, co przekłada się na jakość usług świadczonych przez operatora.

W czasie konferencji dyskutowano, jak sukces Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wykorzystać dla rozwiązań transportowych w północnej części regionu. Rozmawiano także szerzej o rozwoju transportu kolejowego Północnego Podkarpacia.

Autor zdjęć: Paweł Podgórski
Autor tekstu: Aleksandra Gorzelak-Nieduży
Biuro Prasowe UMWP

 

Subskrybuj
Powiadom o
5 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
tak
4 godziny temu

A co tam robi Bożek, który twierdził za swojej kadencji, że ludzie pociągami nie jeżdżą.

Tarnobrzeżanin X
4 godziny temu

Siwy Bajerant ma wyjątkowy tupet. Pamiętacie jak udzielał wywiadu na wiadukcie twierdząc, że Tarnobrzeżanie nie są zainteresowani jazdą koleją ?

Koniuszy z Dzikowa
1 godzina temu
Odpowiedź do  Tarnobrzeżanin X

Nauczyciele to są mistrzowie odwracania kota ogonem i owijania g**** w bawełnę dlatego należy mu tę niefortunną wypowiedź wybaczyć

walt
3 godziny temu

Obym doczekał tych dobrodziejstw.
Póki co cieszę się,że mam pociąg do Krk czy stolicy w satysfakcjonujących czasach przejazdu.

Pasażer z biletem
1 godzina temu

Czekam na działania. Na razie jest dużo gadania. By był ruch w pociągach i ekonomicznie opłacało się linie uruchamiać to są potrzebne miejsca pracy w Tarnobrzegu też, a nie tylko w okolicznych miejscowościach. W Tarnobrzegu jest potrzebne: 1) zwiększenie ilości połączeń do Warszawy (już jest dwa bezpośrednie połączenia o godz: 7:49 i 17:43 ale to za mało) Krakowa (już jest dwa bezpośrednie połączenia o godz.9:41 i 17:31, ale to za mało) Rzeszówka Stalowej Wólki Niska Sandomierza ( w sezonie letnim, zwłaszcza w niedziele) Uruchomienie połączenia do Staszowa, a najlepiej aż do Buska Zdroju .Z Tbg nie za bardzo jest jak dojechać. Wszak ludki z Tbg i okolic jeżdżą do sanatorium. 2) zsynchronizowanie odjazdu/ dojazdu pociągów do/z Tarnobrzega z dojazdami i odjazdami autobusów Komunikacji Miejskiej. – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – W związku z brakiem pracy, zakładów, firm w Tbg, dobrze by było rozważyć budowę i uruchomienie zakładu naprawiającego i przygotowującego (sprzątanie) tabor kolejowy. Zakład taki powinien powstać za torami przed budynkiem stacji kolejowej. DJB bądź tak dobry i przekaż dla prezydenta te informację. Czas myśleć o pracy dla ludzików… Dowiedz się więcej »

Postaw mi kawę na buycoffee.to
5
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x
Przejdź do treści