Świece zapłonowe. Jakie są ich rodzaje. Czym różnią się od świec żarowych. Objawy zużytych świec zapłonowych

Jeśli chodzi o silnik lub jego podzespoły, nie sposób (choć wiele osób próbuje) wyróżnić te najważniejsze. Jedyną rzeczą, co do której prawie wszyscy się zgadzają, jest to, że stan silnika powinien być monitorowany przez cały czas. W tym materiale nie jesteśmy w stanie zrozumieć wszystkich subtelności silnika. Gdybyśmy to zrobili, artykuł wyszedłby po prostu ogromny. Dlatego kurtyna będzie podnoszona stopniowo. Dziś naszym tematem będą świece zapłonowe i żarowe. Wyjaśnimy, czym się od siebie różnią, jakie są ich rodzaje i jak rozpoznać, kiedy nadszedł czas na ich wymianę. Dlaczego warto o nich wiedzieć? Cóż… Bez nich Twój pojazd może nawet nie odpalić. A oto powód, dlaczego i bez jakiego rodzaju świec zapłonowych, przeczytaj poniżej.

Jak działają świece zapłonowe?

Zanim powiemy, na jakiej zasadzie działają, warto pokrótce wyjaśnić, dlaczego są potrzebne. Świece zapłonowe są potrzebne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, która napędza samochód napędzany benzyną. Istnieje między innymi zasada, że mieszanka ta musi zostać zapalona w określonym czasie – nie wcześniej i nie później. O jakim czasie mówimy? Zapłon powinien nastąpić dokładnie na ułamek sekundy przed osiągnięciem przez tłok w cylindrze górnego martwego punktu. W tym momencie świeca zapłonowa zapala sprężoną mieszankę paliwa i powietrza, która rozszerza się i popycha tłok, który porusza wałem korbowym. 

Teraz krótko o zasadzie działania silnika. Mówiliśmy już kilka razy o zapłonie. Oznacza to, że potrzebna jest iskra. Gdzie jest ona wytwarzana? Świeca zapłonowa ma dwie elektrody, które są oddzielone o około milimetr (przestrzeń ta nazywana jest przerwą iskrową), pomiędzy którymi powstaje iskra. Jedna elektroda ją generuje, podczas gdy przeciwległa elektroda służy do wytworzenia energii wystarczającej do zapłonu. Do pokonania odległości między elektrodami wymagane jest bardzo wysokie napięcie. Konwersja prądu z sieci pokładowej zapewnia niezbędne napięcie (funkcja ta należy do cewki zapłonowej). Jest ona połączona ze świecą zapłonową za pomocą przewodów twornika.

Rodzaje świec zapłonowych:

  • Standardowa świeca zapłonowa (stara, bardzo tania modyfikacja, która najczęściej wykonana jest z bardzo tanich materiałów).
  • Świeca zapłonowa z wieloma elektrodami (kilka elektrod, od dwóch do czterech, jest zainstalowanych w celu wytworzenia iskry).
  • Irydowe i platynowe świece zapłonowe (bardzo niezawodne, ale jedno jest pewne: są wrażliwe na benzynę o niższej liczbie oktanowej niż zalecana w zaleceniach i wymagają instalacji ściśle według zasad). 

Co warto wiedzieć o świecach żarowych?

Świece żarowe pełnią zupełnie inną funkcję i są montowane w samochodach napędzanych olejem napędowym. W przeciwieństwie do świec zapłonowych, świece żarowe są przeznaczone do podgrzewania paliwa. Dlaczego zapłon nie jest wymagany? Cóż, ponieważ w przypadku tego rodzaju paliwa i konstrukcji silnika do zapłonu wystarczy zastosowanie wysokiego ciśnienia. Jest jednak pewien haczyk. Olej napędowy ma tendencję do gęstnienia, gdy jest zimny. Aby go podgrzać i doprowadzić do konsystencji odpowiedniej do pracy, potrzebne są świece. Teraz chwila technicznych sformułowań:

Świece żarowe doprowadzają rozpylone w komorze spalania paliwo do temperatury jego parowania. Miesza się ono z powietrzem, po czym następuje zapłon mieszanki. Ponadto ważne jest, aby zrozumieć, że świece żarowe w tym przypadku są potrzebne podczas rozruchu silnika i przez okres rozgrzewania silnika. Przez resztę czasu nie przyczyniają się do działania samochodu. 

Obecnie stosowane są dwa rodzaje świec żarowych:

  • Metalowe (żywotność jest mniejsza niż drugiego typu i potrzeba więcej czasu na ich rozgrzanie).
  • Ceramiczne (kilkakrotnie trwalsze i szybciej się nagrzewają, jednak są droższe). 

Oznaki awarii świecy zapłonowej

  1. Przyjrzyj się elektrodzie. Zmiany koloru, patyna (zwykle olej lub popiół), sadza i osady wszelkiego rodzaju są oznakami, że świece zapłonowe wymagają wymiany. 
  2. Charakterystyczny zapach benzyny wydobywający się spod maski. 
  3. Pogarszająca się dynamika jazdy. 
  4. Na spodzie izolatora mogą pojawić się pęknięcia i nietypowy brązowy kolor. 5.
  5. Zwiększone zużycie paliwa.
  6. Przeskoki zapłonu.

Oznaki awarii świec żarowych

  1. Kilkukrotny wzrost zadymienia podczas uruchamiania.
  2. Głośny odgłos spalania, zanim silnik osiągnie prawidłową temperaturę.
  3. Zmniejszona moc lub zwiększone zużycie paliwa. 

Warto zauważyć, że w ciepłym sezonie samochód z silnikiem wysokoprężnym może działać nawet na jednej działającej świecy zapłonowej, podczas gdy wszystkie inne już zawiodły. Nie radzę jednak próbować takich machinacji późną jesienią, a zwłaszcza zimą. W takim przypadku samochód po prostu nie odpali.

Podsumowując – dbałość o terminową wymianę świec samochodowych jest niezwykle istotna, gdyż stanowi gwarancję ich odpowiedniej pracy. W każdym razie to od Ciebie zależy, czy to zrobisz, czy nie. Pamiętaj jednak, że problemy spowodowane wadliwymi wtyczkami raczej nie uszczęśliwią Cię na dłuższą metę.

Informacje na temat konstrukcji świec zapłonowych ze strony autoczesciexpert.pl

Objawy zużytych świec zapłonowych – motofocus.pl

foto: pixabay

materiał partnera

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Postaw mi kawę na buycoffee.to
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content