Palety drewniane – historia powstania palet transportowych

Większość produktów w branżach spożywczej, farmaceutycznej, papierniczej, chemicznej czy budowlanej transportuje się i magazynuje na paletach wykonanych z drewna. Nośniki te są niezwykle uniwersalne. Występują w różnych rozmiarach i łatwo podnosić je za pomocą wózków widłowych.

Od jak dawna palety drewniane są wykorzystywane do transportu i magazynowania? Zaczęto produkować je w okresie powojennym. Ze względu na praktyczność, szybko stały się popularne. Obecnie stosuje się je niemalże na całym świecie.

Pierwsze palety z drewna zaczęto produkować już w pierwszej połowie XX wieku

Historia powstania palet transportowych sięga pierwszej połowy XX wieku. Pierwsze nośniki tego typu zostały zaprojektowane i wykonane zaraz po II Wojnie Światowej. Szukano wtedy bowiem rozwiązań, które ułatwiłyby załadunek towarów na kontenery czy też pojazdy ciężarowe.

Obecnie najpopularniejsza paleta drewniana, czyli europaleta, po raz pierwszy została wyprodukowana już w 1950 roku. Za jej opracowanie oraz produkcję odpowiadał szwedzki koncern – BT Industries. Głównym założeniem firmy było stworzenie nośnika, który umożliwiałby łatwe podnoszenie i przewożenie towarów za pomocą wszystkich rodzajów wózków widłowych. Ponieważ okazało się to być niebywale praktyczne, są one w użyciu do dziś. To zdecydowanie najchętniej wykorzystywane palety drewniane we wszystkich krajach europejskich, gdzie zresztą podlegają swobodnej wymianie.

Konieczność wprowadzenia standaryzacji

W kolejnych latach zaczęło powstawać coraz więcej tego typu nośników. Nie wszystkie były jednak tak dobre, jak oryginał. W związku z tym konieczne było wprowadzanie standaryzacji. Odpowiadała za to Międzynarodowa Unia Kolejowa (UIC). Warto dodać, że standard UIC był jednocześnie podstawą stworzenia EPP, czyli Europejskiego Poolu Paletowego. Od tamtej pory wymiary każdej europalety musiały wynosić 800 x 1200 x 144 mm.

Kolejnym ważnym etapem w historii palet był rok 1991. Wtedy to doszło do powstania Międzynarodowego Komitetu EPAL. Ten umożliwiał nadawanie znaków towarowych świadczących o oryginalności europalet (EUR i EPAL) tylko tym producentom, którzy stosowali się do dokładnych norm i wytycznych produkcji. Kilka lat później, a dokładniej w 1999 roku, założono także Polski Komitet Narodowy EPAL.

Istotne zmiany w znakowaniu europalet

Po powstaniu stowarzyszenia zrzeszającego producentów europalet, przez wiele lat w branży nie dochodziło do zbyt wielu istotnych zmian. Za jeden z kamieni milowych uznaje się zaprzestanie produkcji licencyjnej palety PKP. Zmiany te wprowadzono w życie w 2004 roku. 3 lata później doszło też do znacznych zmian w Prawie Własności Przemysłowej.

Prawdziwa rewolucja nastała jednak dopiero w 2013 roku, czyli stosunkowo niedawno. Doszło wtedy do rozdzielenia UIC oraz EPAL. W efekcie palety produkowane przez członków EPAL mają już teraz wyłącznie oznaczenia EPAL. Wcześniej było to EPAL i EUR.

Sprawdź: Dystrybutor palet drewnianych, plastikowych PolskieOpakowania.com

artykuł sponsorowany

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Postaw mi kawę na buycoffee.to
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content