O oświetlenie ścieżki rowerowej wzdłuż Wisłostrady, zapytał prezydenta Tarnobrzega internauta, w trakcie wrześniowego live-chatu. Pieniądze na ten cel były już zapisane w budżecie miasta, zostały jednak przesunięte na inne zadanie.
Przypomnijmy, w 2020 roku Tarnobrzeg otrzymał niemal 7,4 mln zł promesy, w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Pieniądze te samorząd mógł wydatkować w dowolny sposób, za zgodą Rady Miasta, kwota 1.200.000 zł została przeznaczona na wykonanie oświetlenia ciągu pieszo-rowerowego ul. Wisłostrada.
Zadanie nie zostało jednak zrealizowane, bowiem w 2021 roku, miasto otrzymało rządową promesę na zabezpieczenie skarpy osuwiska wraz z przebudową drogi przy ul. Skrajnej. W celu pozyskania pieniędzy na wkład własny do tej inwestycji, radni podjęli uchwałę o przesunięciu środków zabezpieczonych na budowę oświetlenia, na ww. wkład własny.
Z kolei w przyjętym projekcie budżetu Tarnobrzega na rok 2023, jednym z planowanych zadań inwestycyjnych, było wykonanie oświetlenia drogi rowerowej wzdłuż Wisłostrady, do wjazdu nad jezioro, za kwotę 600 tysięcy zł. Ostatecznie inwestycja ta nie została zrealizowana, a przeciwny był jej m.in. obecny prezydent miasta, a wówczas radny, Łukasz Nowak.
– Jak wszyscy wiemy, nasza Wisłostrada ulega degradacji i ona za chwilę będzie potrzebowała dużej inwestycji, pewnie rozłożonej na lata (…) Będzie to pewnie łączenie różnego rodzaju dofinansowań, jeśli uda się je pozyskać (…) Nasza Wisłostrada wymaga oświetlenia, budowy kompleksowego oświetlenia w ramach projektu (…) Teraz wybudujemy oświetlenie wzdłuż ścieżki rowerowej do jeziora, ja nie mówię, że ono nie jest istotne (…) a za chwilę będziemy starać się o pieniądze na remont całej Wisłostrady, z budową kompleksowego oświetlenia i to będą pieniądze, które będą wyrzucone w błoto – mówił Nowak w 2023 roku.
Swoje zdanie na ten temat prezydent podtrzymuje, licząc na pozyskanie środków na remont całej Wisłostrady, w tym również budowy oświetlenia.
Podczas wrześniowego live-chatu Łukasz Nowak poinformował również, że w bieżącej edycji Budżetu Obywatelskiego ma pojawić się projekt dotyczący wykonania oświetlenia wyżej wspomnianej ścieżki rowerowej.
foto: archiwum
Ciąg dalszy kontynuacji priorytetów urzędu z poprzedniej kadencji – tyle musi się zmienić, aby nic się nie zmieniło. Ale jest chociaż tyle sprawiedliwości, że jak porządna infrastruktura rowerowa jest odkładana tak w mieście jak i w jeziorni. Oczywiście z wyjątkiem zachodniego nabrzeża, ale to jeden ze wspomnianych priorytetów.
Nie ma kto zając się ścieżką rowerową w kierunku do Wielowsi. Zarasta ją trawa. Szczególnie od strony Wielowsi a wam się marzą oświetlenia?
Tak zwane drogi rowerowe (?) sąa zrobione tylko nie ma się nimi potem kto zająć. Nie ma kto i pewnie za co poprawić malowania na nich symbolu rowerów,usunąć śmieci na nich zalegających, usunąć szkła z butelek rozbitych,usunąć porastającej trawy, zwężającej ścieżkę,drobnych kamyczków, nie ma kto dokonać poprawy, zniżenia krawężników.
Wszystko jest na zasadzie” zrobiliśmy i dalej jakoś to będzie.
Tarnobrzegu, ty już nie buduj ścieżek rowerowych bo tego nie potrafisz !!!
Otóż to. Przy realiach tarnobrzeskich lepiej dołożyć z każdej strony jezdni równą szerokość asfaltu jako opaski, wyznaczyć tor ruchu rowerów na jezdni w odległości 0,75-1,00 m od zewnętrznej krawędzi opaski, oraz zaznaczyć kolorową linią wirtualny pas rowerowy o szerokości równej dwukrotności wspomnianej odległości. Analogiczne rozwiązanie na zdjęciu.
a te opaski to jakiej szerokości?
Do 1,5 m każda, ponieważ od tej szerokości wzwyż można wyznaczyć pełnoprawny pas rowerowy, ewentualnie pobocze nadające się do ruchu rowerów i motorowerów.
opaska o szerokości powyżej 3/4 metra to już właściwie pobocze, które powinno być wyznaczone linią, a nie włączone do szerokości pasa ruchu.
Wyżej skupiłem się na rozwiązaniu ruchu rowerów, a powyższe zdjęcie przedstawia dość wąską drogę, prawdopodobnie bez opasek/poboczy. Oznakowanie drogi z opaskami/poboczami przedstawiłem to niedawno na załączonym obrazie. Brakuje na nim tylko kolorowej linii, gdyż stanowi ona jeden z wariantów dodatkowego oznaczenia niebędącego znakiem drogowym. Niezależnie od tego nie uznaję opaski o szerokości mniejszej niż 1,5 m położonej przy krawężniku za pobocze (lepszym określeniem byłoby „pas zewnętrzny” dla odróżnienia od pobocza na drodze bez krawężników). Bo niby jaki pojazd może poruszać się w całości lub zatrzymać się w całości na takiej opasce?
W sensie bezpiecznie poruszać się lub zatrzymać w całości na takiej opasce?
zgodnie z kodeksem drogowym rowerzysta ma poruszać się poboczem. Nawet według wrzuconego rysunku rowerzysta ma poruszać się częściowo poza jezdnią, więc nie jest to opaska tylko pobocze.
Niech będzie, że przyległy do jezdni pas o nawierzchni twardej mający szerokość większą niż 0,75 m to pobocze. Nie zmienia to niczego w kwestii proponowanego przeze mnie oznakowania.
Po co instalować oświetlenie na Wisłostradzie? Kolejne wydatki plus koszty energii. Kto to będzie utrzymywał? Pytanie retoryczne..
Nie prościej zainstalować na jezdni światełka odblaskowe jak to jest np. W Jeziorku ?
Koszt znikomy w stosunku do budowy oświetlenia. Warunki jazdy znacząco sie poprawią.
Ty Ją My
Czy to oświetlenie nie będzie w części zdublowane ? Nie lepiej już zrobić oświetlenie na Kajmowskiej ?
Kiedy wreszcie zrobią nową nawierzchnię na wisłostradzie,tam moźna koła pourywać!!!!
OSWIETLENIE WISLOSTRADY NA CALEJ JEJ DLUGOSCI OD OS. NAGNAJOW DO OS. MIECHOCIN BARDZO POTRZEBNE, DLA OGOLU BEZPIECZENSTWA.
Nie było 30 lat więc po co teraz? Nie mam potrzebniejszych spraw? Rozumie że to temat zastępczy, że niby coś się dzieje
Proponuję przenieść część latarni z Las Vegas nad jeziorem
༼ つ ◕_◕ ༽つ
Dobry pomysł. Latarnie na parkingach nie są potrzebne w takiej ilości,w jakiej je zamontowali.
My tu im podpowiadamy a ONI i tak dalej będą swoje robić. Majom tzw. wizje.
Wykopać te z parkingu nad jeziorem….;)))