Umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa – linie 25, 74, 78, podpisana została wczoraj w Tarnobrzegu, w obecności wiceministra infrastruktury, wojewody podkarpackiej i samorządowców. Prace kosztować będą 900 mln zł a zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o.
Jak informuje spółka PKP PKL S.A. : Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.
Ważnym efektem prac będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów. Finansowanie inwestycji również możliwe jest dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Przebudowane obiekty mają ułatwić dostęp do pociągów. – Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe. Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską – wyjaśnia wojewoda podkarpacka Teresa Kubas – Hul.
Prace kosztować będą 900 mln zł i potrwają do II kwartału 2028 roku.
– To historyczny moment – zarówno dla naszego miasta, jak i całego regionu. Ostatnie miesiące były czasem zintensyfikowanych prac nad projektami kolejowymi. Modernizacja tych linii, wraz z całym zapleczem infrastrukturalnym, podniesie standard oraz zapewni podróżującym znacznie wyższy komfort.Przebudowana linia nr 25, na której kursują pociągi Hetman oraz Kasztelan, znacząco skróci czas podróży do Krakowa, co będzie niezwykle istotne dla pasażerów. Wyremontowany peron oraz tory służyć będą mieszkańcom Tarnobrzega, którzy bardzo chętnie wybierają ten środek komunikacji – komentuje prezydent Tarnobrzega Łukasz Nowak.
– Na czerwcowej konferencji, w której brali udział przedstawiciele rządu, PKP, samorządu i eksperci miała miejsce deklaracja dotycząca powstania drugiego peronu, co otwiera drogę do rozwoju planów o hubie komunikacyjnym w Tarnobrzegu. Mocno wierzymy, że ta deklaracja stanie się faktem – dodaje.
Zdjęcia:Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów
Najwyższy czas na modernizację
Tak.właśnie. Ale: Stacja Tarnobrzeg dwa perony (3) i pięć krawędzi z torowiskiem plus podziemne przejście. Na inne rozwiązanie szkoda kasy. Nie dajmy sobie zamydlić oczu że dziś wyremontują jeden peron a później dobudują drugi peron. Bo to się nigdy nie stanie. Albo kompleksowy remont i przebudowa, albo projekt do kosza…
Masz rację w 100%, a nawet 200 %%%, jeżeli teraz tego nie ma w planach i nie zrobią, to są mrzonki pijanego we mgle o hubie kolejowym w Tarnobrzegu !!! Poza tym, co z zabytkowym DWORCEM PKP dalej ma popadać w ruinę !!!!
120 km prędkość na torach, w zupełności wystarczy.
Wiaty na peronach, a nie zadaszenie na całej długości peronu to jak na wiejskich przystankach kolejowych.
Szkoda, że nikt ani w Tbg ani w kolejach nie słucha głosu narodu, czego naród oczekuje prócz standardów w postaci torowisk, peronów, budynku stacyjnego.
Nic nie zrobili ale zaslugi sobie przypisują, miasto w rozsypce…. a tory i tak PKP musialo remontować.
Nareszcie, mamy konkret, jest umowa, jest wykonawca, są pieniądze. Dla ludzi nie posiadających auta przewozy kolejowe w okolice a także dalsze podróże są bardzo ważne. Ludzie mają dość tych dziadowskich busów, autobusów, tego smrodu spalin, starych zdezelowanych rupieci jeżdżących w niektórych firmach transportowych. Idzie temu kres, szybka nowoczesna kolej w każdą stronę, połączenia co pół godziny, co godzinę do Sandomierza, do Mielca, dojazd w pół godziny. O to właśnie chodzi aby kolej była lepszą alternatywą niż jazda autobusem a nawet własnym autem nie opłacało się jeżdzić. Niestety trochę do potrwa bo do czerwca 2028 może wcześniej, ale jest to bardzo odległy czas, zobaczymy który odcinek ukonczą jako pierwszy.
„Ludzie mają dość tych dziadowskich busów …”, a ja mam dość tych dziadowskich inwestycji w Tarnobrzegu !? Tu wszystko jest namiastką inwestycji z prawdziwego zdarzenia !!!! Wiecznie się coś dobuduje, albo wybuduje kiedyś !!!!
a ja myślę że w sprawie drugiego peronu zaszło jakieś nieporozumienie. Myślę że władzom chodzi o peron przy samym dworcu kolejowym. Ten peron dziś nie funkcjonuje, jest ślepy. Nic nie trzeba projektować, on już jest, ale jest nieczynny