Pokazy robotów i sportowych umiejętności gimnazjalistów, zmagania z matematycznymi rebusami i obserwacje magicznej burzy to tylko niewielka część zajęć, prezentacji, konkursów, które można było zobaczyć 7 marca 2012 roku podczas „Dnia Otwartego” w Gimnazjum nr 2.
Taka różnorodność – od pokazów tanecznych do doświadczeń naukowych – przyciągała uwagę szóstoklasistów, a urozmaicone formy i tematyka zajęć pozwoliły im poznać charakter i specyfikę nauki w gimnazjum oraz bazę dydaktyczną naszej szkoły.
Tradycyjnie uczniów klas szóstych i ich opiekunów ze Szkół Podstawowych nr 3, 4, 6, 7, 8 i 10 przywitał dyrektor, Grzegorz Kokoszka. Następnie przedstawił ofertę edukacyjną szkoły i zaprosił do zwiedzenia szkoły.
Przyszli gimnazjaliści obejrzeli pokazy elementów treningu koszykarskiego, siatkarskiego i piłkarskiego przygotowane przez uczniów klas sportowych oraz występy klasy tanecznej w układzie fitness i klasycznym. W siłowni szóstoklasiści obserwowali starszych kolegów prezentujących ćwiczenia kształtujące sylwetkę, a następnie z zapałem próbowali swoich sił, ćwicząc m.in. na atlasie, ławeczkach treningowych, orbitreku czy ab swingu. Na drugiej sali gimnastycznej z zaciekawieniem obejrzeli prezentację multimedialną dokumentującą życie sportowe szkoły.
„DO YOU KNOW ENGLISH WORDS? ”
Na to pytanie odpowiedzieli sobie uczniowie, biorąc udział w quizie. Ta krótka zabawa sprawdziła ich wiedzę i umiejętność posługiwania się językiem angielskim. Każde dziecko starało się pracować jak najlepiej.
O tym, kto jest mistrzem królowej nauk, mogli przekonać się uczniowie na lekcji matematyki. Pracując w grupach, szóstoklasiści zmagali się z różnymi zadaniami. Domino, gry liczbowe, układanki matematyczne wymagały od nich logicznego myślenia i spostrzegawczości. Zabawie towarzyszyła atmosfera zdrowej rywalizacji, dzięki czemu satysfakcja zwycięzców była zasłużona.
MAGICZNE POKAZY CHEMICZNE
Duch nauki panował także podczas zajęć z fizyki i chemii. Na pokazach fizycznych „Technologie najnowsze i przyszłości” zostały zaprezentowane klocki elektryczne do samodzielnego montażu, czujniki elektrostatyczne, roboty i urządzenia wykorzystujące energię słoneczną i energię wiatru.
W pracowni fizycznej podczas „Spotkania z fizyką” szczególnym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia potwierdzające podstawowe prawa fizyki. Badania dotyczyły elektromagnesu, rozszerzalności temperaturowej, elektrostatyki. Uczniowie klas szóstych poznali też zasady działania kalejdoskopu i powstawania fal mechanicznych.
„Magiczne pokazy chemiczne” cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Gimnazjaliści przeprowadzili doświadczenia pokazujące, m.in. chemiczne sposoby odczytania zaszyfrowanej wiadomości, wypalenia dowolnego kształtu na czystej kartce, uzyskania oślepiająco jasnego płomienia oraz masy lawy wulkanicznej.
Szóstoklasiści obserwowali także, jak poskromić zielonego smoka i przygotować roztwór zmieniający barwy niczym kameleon. Najwięcej emocji wywołała reakcja chemiczna, której efektem była ogromna kolorowa piana, magiczne „buum”, czemu towarzyszyło dużo dymu, pary i ognia.
Oczywiście, jak co roku, chętni, a było ich naprawdę wielu, mogli spróbować swoich sił i wywołać efekt pary buchającej z komina ciuchci oraz podpalić banknot, ale go nie spalić. Wszyscy świetnie się bawili, ucząc się jednocześnie.
POKAZ RATOWNICTWA
Biologia może być ciekawa – przekonali się uczniowie klas szóstych, odwiedzając pracownię biologiczną. Z dużym zaangażowaniem oglądali pod mikroskopem przygotowane preparaty, obserwowali doświadczenia przedstawiające hodowlę kwiatów nie wymagających podlewania oraz barwienia roślin za pomocą, m.in. środków spożywczych. Najwięcej emocji wzbudziło odgadywanie nazw organizmów i organów zwierzęcych.
W drugiej części zajęć szóstoklasiści obejrzeli pokaz akcji ratowniczej z użyciem folii życia i fantoma.
Z DWÓJKĄ PRZEZ WIEKI
W ramach zajęć pokazowych w pracowni historycznej odbył się konkurs multimedialny „Z „Dwójką” przez wieki”. Dziewczęta i chłopcy wybierali pytania spośród pięciu kategorii, m.in. „Czy znasz to miejsce?”, „Ciekawa starożytność”. Prosta formuła konkursu w połączeniu z technologią komputerową sprawiły, że rywalizacja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.
Jak przyjemny jest smak zwycięstwa, przekonali się ci szóstoklasiści, którzy trafnie odpowiedzieli na pytania z geografii fizycznej świata w konkursie utrzymanym w konwencji teleturnieju „Jeden z dziesięciu”.
INTERBLOK
Przyszli gimnazjaliści z zaciekawieniem obejrzeli również wystawę zdjęć i prezentację multimedialną ilustrującą pracę klas biorących udział w interdyscyplinarnym programie nauczania przedmiotów ścisłych „Interblok”. Podziwiali efekty samodzielnie przeprowadzonych, uczniowskich eksperymentów, z uznaniem oglądali prototypy urządzeń wykonanych przez uczniów. „Interblok” jest świetną propozycją dla tych, którzy chcą poznawać sposoby praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z matematyki, fizyki, chemii, geografii, biologii, informatyki i techniki.
Goście gimnazjum byli pod dużym wrażeniem licznych zajęć, które w atrakcyjny sposób przygotowali i zaprezentowali nauczyciele „Dwójki” oraz ich asystenci – uczniowie szkoły. Najaktywniejsi z szóstoklasistów otrzymali „Indeks przyszłego gimnazjalisty”, a w nim celujące oceny, więc w nieznaną sobie gimnazjalną przyszłość wkroczą bez zbędnego stresu.
foto&video: Z. Kiszczak, A. Niedziałek