Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Jak uzyskać odszkodowanie dla pasażera komunikacji publicznej po wypadku?

Czerwiec 20, 2017 11:20 AM

Wypadki z udziałem środków transportu publicznego zdarzają się na polskich drogach bardzo często. Należy zaznaczyć, że pasażerowie komunikacji zbiorowej mają prawo do dochodzenia wielu świadczeń odszkodowawczych. Jak ubiegać się o należną rekompensatę po wypadku? Na to istotne pytanie odpowiemy w dalszej części artykułu.

Kto wypłaci odszkodowanie dla poszkodowanego pasażera?

Podstawą przy dochodzeniu odszkodowań jest ustalenie podmiotu, na którym spoczywa odpowiedzialność za naprawę powstałej szkody. Co do zasady pasażer może dochodzić wyrównania strat od posiadacza pojazdu, a dokładniej ubezpieczyciela u którego wykupił polisę ubezpieczeniową OC. Jeśli jednak zostanie udowodniona odpowiedzialność za zdarzenie innego uczestnika ruchu drogowego to Towarzystwo Ubezpieczeniowe, z którego posiada polisę OC będzie odpowiedzialne za wypłatę należnych świadczeń.

O jakie świadczenia może starać się pasażer?

Katalog świadczeń odszkodowawczych należnych po wypadku komunikacyjnym pasażerom jest bardzo szeroki i obejmuje m. in.:

  • zadośćuczynienie za doznaną krzywdę – to jednorazowa rekompensata, która ma na celu złagodzenie strat moralnych poniesionych przez poszkodowanego pasażera.
  • odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu – pasażer, który doznał obrażeń ciała ma prawo do dochodzenia stosownej rekompensaty.
  • zwrot kosztów związanych z wypadkiem – wszelkie poniesione przez pasażera koszty, które są wypadkową zdarzenia drogowego podlegają zwrotowi np. zakup leków, dojazdy do placówek medycznych
  • wyrównanie utraconego dochodu – pasażer, który na skutek wypadku nie mógł realizować obowiązków zawodowych i z tego tytułu utracił dochód ma prawo dochodzić stosownego wyrównania
  • renta – to świadczenie, o które mogą wnioskować osoby doznające trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Pasażer, by rozpocząć procedurę odszkodowawczą zobowiązany jest złożyć do właściwego ubezpieczyciela wniosek odszkodowawczy i wszelkie posiadane dokumenty w sprawie. Dochodzenie odszkodowania nie jest zadaniem łatwym. Jak pokazuje praktyka wielu poszkodowanych otrzymuje rażąco niskie świadczenia. Nie posiadając odpowiedniej wiedzy prawnej, a także umiejętności negocjacyjnych nie warto porywać się na samodzielnie dochodzenie świadczeń.

Sposobem na fachowe dochodzenie odszkodowania jest zawarcie współpracy z kancelarią odszkodowawczą. Specjaliści wyręczają poszkodowanego w większości czynności prawnych, prowadzą negocjacje i dopełniają wszelkich formalności. Fachowa obsługa prawna pozwala uzyskać godną rekompensatę, która może ułatwić szybki powrót do zdrowia i życia sprzed wypadku.

materiał partnera