11 lutego Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112

Początki definiowania problematyki jednolitego numeru alarmowego sięgają 29 lipca 1991 r., kiedy Rada Europy wydaje stosowną uchwałę. Szczegółowe regulacje zawarte...

Początki definiowania problematyki jednolitego numeru alarmowego sięgają 29 lipca 1991 r., kiedy Rada Europy wydaje stosowną uchwałę. Szczegółowe regulacje zawarte zostają w dyrektywie Parlamentu Europejskiego 2002/22/WE z 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników. Polskim aktem normatywnym jest Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. 2013 poz. 1635 z późn. zm.).

Wypracowanie funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR) na terenie całego kraju w ujednoliconym kształcie w sferze formalno-prawnej, organizacyjnej jak i technicznej pozwoliło na zestandaryzowany sposób obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer 112.

Nadmienić należy również, że od stycznia 2019 centra powiadamiania ratunkowego, których jest 17 (wszystkie miasta wojewódzkie oraz Radom) obsługują numer alarmowy Policji, czyli 997.

W swoim podstawowym założeniu obsługa zgłoszenia alarmowego polega na przyjęciu informacji oraz przekazaniu jej w zestandaryzowanej formie wraz z informacjami towarzyszącymi za pomocą systemu informatycznego w celu podjęcia działań adekwatnych do sytuacji przez właściwe służby: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, zespołów Państwowego Ratownictwa Medycznego lub inne podmioty czy służby pomocnicze np. Straż Miejska, GOPR, TOPR, pogotowia energetyczne, gazowe wodociągowe itd.

Statystyki obsługi zgłoszeń kierowanych do operatorów numeru 112 wykazują, że większość zgłoszeń alarmowych ze względu na charakter zgłoszenia kierowana jest do dyspozytorów Policji. Wynika to przede wszystkim z bardzo szerokiego zakresu ustawowych zadań Policji. Dodatkowo przy działaniach innych służb występuje potrzeba zabezpieczenia miejsca zdarzenia czy przeprowadzenie czynności procesowych. Aktywne uczestnictwo Policji w zadaniach obsługi numeru alarmowego 112 nie należy ograniczać wyłącznie do realizacji zadań wynikających z przepisów ustawowych.

Jednak należy pamiętać, że poprawne funkcjonowanie systemu możliwe jest dzięki funkcjonariuszom i pracownikom Policji, którzy realizują zadania operatora Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST112) oraz administrują Centralnym Punktem Systemu Powiadamiania Ratunkowego zapewniającym dystrybucję informacji o lokalizacji i danych udostępnianych przez Platformę Lokalizacyjno-Informacyjną z Centralną Bazą Danych.

Sieć OST 112 to nowoczesna, oparta na łączach światłowodowych, o najwyższych standardach bezpieczeństwa i niezawodności, rozległa sieć szkieletowa IP/MPLS klasy operatorskiej o zasięgu ogólnopolskim. Stanowi podstawową sieć transportową dla służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne i ratownictwo, zapewniającą szeroko dostępne i bezpieczne usługi transferu danych, głosu i obrazu w ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Dlatego dzięki ciągłej modernizacji oraz profesjonalizmowi i dużemu zaangażowaniu służb Policji możliwa jest bezpieczna wymiana informacji pomiędzy Systemem Informatycznym Centrum Powiadamiania Ratunkowego, Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz dostęp do lokalizacji abonenta wykonującego połączenie na numery alarmowe za pośrednictwem Centralnego Punktu Systemu Powiadamiania Ratunkowego.

Źródło: Biuro Łączności i Informatyki KGP

2
Dodaj komentarz

2 Wątków komentarzy
0 Odpowiedzi w wątku
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
2 Autorów komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
116

nie wiem czy w innych miejscach jest podobnie jak w Tbg ale wydaje mi się, że obecnie dzwoniąc na 112 dłużej trzeba czekać na pomoc niż było dawniej, dzwoniąc bezpośrednio na 997, 998 czy 999

Wiktor

112 to największa porażka. Oby nikt nie musiał z niego korzystać. Dzwonisz na 112 zgłaszają się Kielce. Operatorka nie ma zielonego pojęcia o Tbg. Pół godziny tłumaczenia i nic z tego. Prosisz o połączenie z Policją w Tbg- nie ma takiej możliwości. Inny przykład: ok 200 m od Pogotowia wypadek, jakiś problem z dodzwonieniem sie na 112, więc biegiem na Pogotowie (bo to niedaleko). Pańcia nie przyjmie zgłoszenia i nie wyśle karetki bo nie ma zgłoszenia ze 112. Na Pogotowiu każe dzwonić na 112 – Paranoja!!! A czas biegnie. Na szczęście Opaczność czuwa. I o czym ja piszę? Komunikat Biura… Czytaj więcej »

Ikona

Czytaj również

Zobacz wszystko »

Nieodpłatna pomoc prawna, obywatelska i mediacja

Od dnia 1 stycznia 2020 r. w Tarnobrzegu, Gorzycach, Grębowie, Padwi Narodowej/Wadowicach Górnych, Nisku/Krzeszowie, Stalowej Woli, Bojanowie, Pysznicy, Zaklikowie, Radomyślu nad Sanem, Zaleszanach funkcjonują punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej pomocy obywatelskiej prowadzone przez Fundację „Masz Prawo”.

7 najlepszych książek o biznesie

Jak stworzyć przynoszący dobry zysk biznes? Jak prawidłowo zarządzać zespołem pracowników? I jak zostać liderem? Na powyższe pytania odpowiedzi szuka...