Czy zwyczaje zakupowe Polaków różnią się w zależności od płci?

W Polsce z Internetu korzysta niespełna 29 milionów Polaków, a 77% spośród nich kupuje online. Większość stanowią osoby w wieku 35-49 lat oraz z wyższym wykształceniem. Co ciekawe, częściej przez Internet kupują kobiety niż mężczyźni (1). Czy płeć ma wpływ na zwyczaje zakupowe i wybierane przez e-konsumentów metody płatności online?

Zakupy w Internecie a płeć kupujących – jakie są różnice?

Zacznijmy od produktów zamawianych przez Internet. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni najczęściej kupują odzież, dodatki i akcesoria, jednak chętniej wybierają je kobiety (78% przy 64% mężczyzn) (2). Panie częściej niż panowie sięgają online również po obuwie, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble oraz biżuterię (2). Wśród mężczyzn większą popularnością cieszą się natomiast samochody, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia i artykuły dla kolekcjonerów (2).

Jakie są różnice w wydatkach na poszczególne kategorie produktów? Panie więcej wydają na odzież, produkty farmaceutyczne, kosmetyki i perfumy, telefony oraz meble, zaś panowie na książki, płyty i filmy, artykuły dziecięce, obuwie oraz sprzęt RTV i AGD (3).

Różnice między płciami widoczne są także w kwestii czynników motywujących do zakupów przez internet (4). Panie częściej wskazują tu na brak konieczności jechania do sklepu, nieograniczony czas wyboru, a także możliwość robienia zakupów wtedy, gdy sklepy stacjonarne są zamknięte (4). Panów z kolei bardziej motywuje łatwość porównywania ofert i znalezienia rzadkich/specjalistycznych produktów, a także większa liczba informacji o zamawianych towarach (4). 

Płeć a wybór metod płatności

Wśród polskich e-konsumentów najpopularniejsze są szybkie płatności online (5), które wybiera 73% kobiet i 66% mężczyzn (6).

Panie bardziej niż panowie cenią sobie przelewy tradycyjne oraz płatność gotówką lub kartą przy odbiorze (6). Mężczyźni natomiast nieco częściej stawiają na płatności mobilne, kartą przy odbiorze osobistym u kuriera, raty oraz płatności SMS-em (6).

Visa Mobile – bezpieczne płatności

Kobiety i mężczyzn kupujących online łączy chęć korzystania z łatwych sposobów płatności online (7). Dlatego polscy e-konsumenci mogą korzystać z coraz większej liczby USŁUG, które powodują, że opłacanie zamówień jest nie tylko łatwe, ale i szybkie. Jednym z nich jest Visa Mobile – rozwiązanie, dzięki któremu nie ma konieczności podawania danych karty, wypełniania wielu pól formularza czy przeklikiwania się przez wyskakujące okna podczas płatności przez internet (8).

Jak to możliwe? Dane karty oraz osobowe podaje się tylko raz – podczas konfiguracji Visa Mobile w swojej aplikacji bankowej (warto pamiętać, że niektóre banki mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo innych dodatkowych czynności. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html) albo w aplikacji na smartfonie (można pobrać Visa Mobile w sklepie dedykowanym konkretnemu systemowi) (8). Po skonfigurowaniu usługi podczas płatności w Internecie wystarczy tylko:

  • wybrać opcję płatności online Visa Mobile;
  • podać swój numer telefonu;
  • zatwierdzić transakcję w aplikacji na smartfonie.

Warto dodać, że Visa Mobile zapewnia bezpieczne płatności przez Internet. W ich trakcie nie ma konieczności podawania danych karty oraz wprowadzania jakichkolwiek haseł w sklepie internetowym. Wszystko to ma miejsce podczas konfiguracji usługi w aplikacji banku albo aplikacji Visa Mobile. Co więcej, każda transakcja realizowana w ten sposób jest zabezpieczana przez Visa (8).

Artykuł powstał przy współpracy z Visa.

Bibliografia:

  1. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
  2. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 146
  3. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 175-185
  4. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 78
  5. Gemius Polska, Najwięcej wydają na obuwie, płacą szybkim przelewem 3.11.2021 online: https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/najwiecej-wydaja-na-obuwie-placa-szybkim-przelewem.html, dostęp: 10.04.2022
  6. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 122
  7. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 131
  8. VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 10.04.2022

materiał partnera

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
function funkcja_dodawania_javascript() { if (is_post ('99994')) { ?> wpDiscuz
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content