Co to jest turbosprężarka? Przyczyny nieprawidłowego działania

Turbosprężarka to urządzenie, które wykorzystuje energię spalin do zwiększenia mocy silnika spalinowego. Składa się z turbiny gazowej i sprężarki, wirniki siedzą na tym samym wale.

Już na początku XX wieku rozpoczęła się historia wykorzystania turbosprężarek w budowie silników. Zastosowano go jako jedną z możliwości zwiększenia mocy silnika spalinowego bez zwiększania jego rozmiarów i masy. Silnik z turbodoładowaniem ma zalety techniczne i ekonomiczne w stosunku do silnika bez turbodoładowania.

Zastosowanie zespołów turbosprężarkowych pozwala na znaczne zwiększenie mocy silnika, zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa oraz zmniejszenie toksyczności spalin dzięki pełniejszemu spalaniu paliwa w cylindrach silnika, co jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach.

 

 

 

 

 

 

Zdjęcie turbosprężarki samochodu – www.autodoc.pl

Budowa turbosprężarki samochodowej

Z czego składa się turbosprężarka? Jest on dość prosty i składa się tylko z trzech głównych elementów:

  • turbina;
  • obudowa;
  • Sprężarka odśrodkowa.

Choć części jest niewiele, turbosprężarka jest produktem złożonym. Jego części pracują w najtrudniejszych warunkach, w tym przy wysokich prędkościach obrotowych i wysokich temperaturach. Wymaga to niezwykłej precyzji wykonania, a także zastosowania specjalnych materiałów.

Każda część produktu ma określoną funkcję. Turbina jest rozpędzana przez przepływ spalin z silnika samochodowego, napędzając przez wał sprężarkę odśrodkową. Ten ostatni przechwytuje powietrze atmosferyczne, spręża je i przekazuje do układu dolotowego silnika. Obudowa pełni funkcję ochronną, zabezpieczając mechanizmy montażowe przed uszkodzeniem.

Główne wady turbosprężarek

Turbosprężarka pracuje w cięższych warunkach niż inne układy pojazdu, narażona na wyższe temperatury i ciśnienia. Najczęstszą przyczyną awarii turbosprężarki nie jest jednak sama turbina, ale niewłaściwa eksploatacja lub działanie innych układów pojazdu.

Chociaż istnieje wiele różnych rodzajów problemów, które mogą być przyczyną awarii turbosprężarki, wszystkie można podzielić na 4 grupy:

  • Głód oleju lub opóźnione doprowadzenie oleju. Ponieważ turbosprężarka pracuje przy wysokich prędkościach obrotowych, a czasami nawet do 100 000 obr/min, dostępność oleju smarowego ma ogromne znaczenie.
  • Obcy materiał lub zanieczyszczenia w układzie smarowania. Niektórzy właściciele samochodów błędnie zakładają, że jeśli napełnią silnik zanieczyszczonym olejem to filtry oleju usuną wszelkie zanieczyszczenia zanim olej dotrze do silnika, a w naszym przypadku do łożyska turbosprężarki. Może to być bardzo kosztowny błąd.
  • Pogarszająca się jakość oleju. Smarowanie w silnikach Diesla jest bardzo ważną częścią silnika i chociaż nowoczesna technologia poczyniła ogromne postępy w produkcji dobrych olejów, nadal mamy dwa problemy, z którymi musimy się zmagać: starzenie się i zewnętrzne zanieczyszczenia oleju.
  • Obcy materiał w układzie wydechowym lub systemie oczyszczania powietrza. Każdy materiał, który dostanie się do układu uszkadza turbosprężarkę i może uszkodzić silnik. Ponieważ turbosprężarka jest precyzyjnym przyrządem, usterka układu stanie się widoczna, gdy tylko dostanie się do niego obcy element.

materiał partnera

foto: pixabay

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
function funkcja_dodawania_javascript() { if (is_post ('99994')) { ?> wpDiscuz
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content