Będzie nowy przebieg DK9

Minister Infrastruktury zatwierdził Programy Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. W III kwartale br. ma zostać ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze dla tych zadań.

Uzgodnione przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą budowy:

  • nowego przebiegu DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości ok. 19 km będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły,
  • drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas, dł. ok. 11 km),
  • nowego przebiegu DK9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).

Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2×2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

Opracowywane są dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. Planujemy, że nastąpi to w III kwartale tego roku. Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ – południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

 Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Stan realizacji obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK84. W końcowej fazie jest opracowanie dokumentacji (STEŚ-R – Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) dla obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9, Miejsca Piastowego w ciągu DK28, Przemyśla w ciągu DK28/DK77 i Nowej Dęby w ciągu DK9. Koncepcje programowe są opracowywana dla obwodnic, które powstaną w ciągu DK73: Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna.

 Dla obwodnicy Kolbuszowej opracowywane jest STEŚ-R. Wykonawca przedłożył opracowaną dokumentację dla czterech wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium korytarzowego (SK), tj. W2, W3, W4, W9 oraz jednego podwariantu 4.1. Aktualnie trwa odbiór dokumentacji. Marszałek Województwa Podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), który planujemy złożyć we wrześniu br. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie Projektuj i buduj planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.

Dla obwodnicy Nowej Dęby opracowywane jest STEŚ-R. Zgodnie z harmonogramem, w połowie roku wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla pięciu wariantów obwodnicy wybranych po etapie SK, tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu br. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.

info: GDDKiA

 

Subskrybuj
Powiadom o
49 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
mozliwe ze
11 miesięcy temu

kaktus mi wyrosnie na czole jak powstanie ta s 74

Brawa
11 miesięcy temu

I widzicie ile znaczy mieć swojego ministra. Okolice Stalowej Woli I Tarnobrzega zyskają aż 3 drogi ekspresowe bo ta DK9 to też po 2 pasy w jedną stronę a więc jak ekspresowa. Powstanie pierścień okalający Stalową Wolę i Rzeszów a także w pobliżu Mielca i Tarnobrzega. Minister Weber to naprawdę bardzo dużo robi dla regionu.

smiech na sali
11 miesięcy temu
Reply to  Brawa

przez tarnobrzeg nie przebiega nawet droga krajowa

coś poszło nie tak
11 miesięcy temu
Reply to  Brawa

niestety dla Tarnobrzega nie zrobił tyle ile mógł i pozwolił żeby nasi nieudacznicy postawili niedopracowaną obwodnicą i to z błędami na etapie projektowania. Mógł się bardziej przyłożyć i odpowiednio skontrolować etapy budowy. Wyszło jak wyszło

Do Brawa
11 miesięcy temu

Przyglądnij jak wygląda funkcjonalność tej naszej drogi obwodowej

Wyborca
11 miesięcy temu

Robili potęzne inwe
na zachodzie kraju i na ziemiach Tuska. Tam gdzie ich nie chcą ani ich inwestycji (Elbląg) W podkarpackim 🙂 czyli swoim mateczniku dbali tylko o Rzeszów, Mielec i Stalową Wolę. Tam teraz szukajcie głosów a nie w Tarnobrzegu.

Do Brawa
11 miesięcy temu
Reply to  Brawa

Zapominasz ,że w Tarnobrzegujak sam piszesz „tylko w pobliżu „

obywatel
11 miesięcy temu
Reply to  Do Brawa

W POBLIŻU – to słowo klucz do zrozumienia ????
Nie wiem czym tu się podniecać!??
CZYM ???

Robin
11 miesięcy temu
Reply to  Brawa

Robi plany na odchodne? Przyjdzie ekipa z pod szyldu „piniędzy nie ma i nie będzie ” i po drogach. Przed wyborami nie wciskajcie kitu mieszkańcom Tarnobrzega i powiatu Tarnobrzeskiego.
PRZEZ 8 LAT ZABEZPIECZYLIŚCIE TYLKO PRZYSZŁOŚĆ STALOWEJ WOLI!!!
Tarnobrzeg PiS okradł z Wód Polskich, Pogotowia Ratunkowego , szprychy kolejowej do CPK. Wasz koalicjant w postaci Stasiaka doprowadził Szpital Wojewódzki do ruiny i w nagrodę dostał stołek kierowniczy w Siarkopolu. Wasz marszałek pomimo publicznej obietnicy nie wznowił działalności oddziału chorób wewnętrznych a jego służby chyba postawiły krzyżyk na naszym szpitalu bo nawet nie potrafiły powołać fachowca na stanowisko dyrektora szpitala który by wyprowadził szpital na prostą i uruchomił internę. Od wczoraj w TVP słyszę że PiS będzie teraz wspierał szpitale powiatowe w funkcjonowaniu między innymi oddziałów internistycznych. Czyli wbicie gwoździa do trumny oddziału wewnętrznego Szpitala Wojewodzkiego w Tarnobrzegu a dopieszczenie swojego powiatowego w Stalowej Woli ?! ?! ?! W głowie się to nie mieści . Wstyd mi że tyle razy głosowałem na prawicę i na senator Sagatowską.

no nie?
11 miesięcy temu
Reply to  Robin

przyjacielu nie wszystkie instytucje musza miec siedzibe w tym powiatowym miasteczku

Robin
11 miesięcy temu
Reply to  no nie?

Przynajmniej instytucje i urzędy powinny być bo nie ma przemysłu i nie będzie bo przemysł PiS załatwiła dla Stalowej Woli .

no nie?
11 miesięcy temu
Reply to  Robin

czasy kiedy urzedy tu umieszczano juz minely przypomne reforma administracji 1998 rok

Pieszy
11 miesięcy temu
Reply to  no nie?

Najlepiej, aby Pocztę Polską zlikwidowali.
Pogotowie Ratunkowe (wg. starej nazwy), Dyspozytor Pogotowia Ratunkowego,Zakład Energetyczny, szptal z najbardziej obleganymi oddziałami powinien być w takim Tbg.

Kolibet
11 miesięcy temu
Reply to  Robin

Czas się przyzwyczaić że czas waszej swietlnosci minął. Kara za takie osoby jak Trofiniak czy Kołkowie

Mieszkaniec
11 miesięcy temu
Reply to  Kolibet

Kara to za Bożka

Do Robin
11 miesięcy temu
Reply to  Robin

A Bożek z ekipą całowali się z pis
Odznaczali i bankietowali Stasiak to.jest kumpel Bozka Motyka z pis likwidator Kopalni Machów A w urzędzie pełno Ludzi zatrudnionych prze Kalinkę.
Kogo rozliczyć za zniszczenie miasta.
Nie ma kogo bo wszydcy się bratają W sobotę na majówce urzedu miasta pełno z pisu .
No co liczy Bożek
Napewno na prezesa TBS Dalu 18 tysięcy wynagrodzenia
Jak im nie wstyd

Alf
11 miesięcy temu

Szkoda ,że u nas nie udało się stworzyć prawdziwej obwodnicy 2×2 . Widać było zapotrzebowanie tylko na lokalną drogę a nie tranzytówkę.

sandomerzak
11 miesięcy temu
Reply to  Alf

hm zeby omijac to trzeba miec co hm 2×2 czlowieku co ty gadasz jechalem ostatnio ta wasza obwodnica ruch tam byl bardzo mizerny tarnobrzeg jest poloziny na uboczu z dala od duzego ruchu moim zdaniem obwodnica nie byla tam wogole potrzebna

jurek
11 miesięcy temu
Reply to  Alf

chlopaku tranzyt przez tbg jest bardzo mizerny

Tamara
11 miesięcy temu

Co to znaczy po wschodniej stronie wisly ? Gdzie ta droga w tbg będzie przebiegała?

Osiek
11 miesięcy temu
Reply to  Tamara

Cmolas

wasyl
11 miesięcy temu
Reply to  Osiek

osieku stary grodzie sandomierskiego z kim ty trzymasz?

Stek House Stalowa Wola
11 miesięcy temu
Reply to  wasyl

Zawiercianka & Olympia

gallon on anonim
11 miesięcy temu
Reply to  Tamara

to znaczy zew galicji

obywatel
11 miesięcy temu
Reply to  Tamara

Ha ha ha ” po wschodniej stronie ” oznacza „w pobliżu Tbg ” czyli przez STALOWĄ, Nową Dębe, Gorzyce , Sandomierz albo MIELEC !!!
Prawdopodobnie gdzieś w ” czwórmieście ” ???

Żwirek i Muchomorek
11 miesięcy temu

Widać, że wybory coraz bliżej 😀

życzę udanych obwodnic
11 miesięcy temu

ok, przyjąłem. Ale jako mieszkańca Tarnobrzega nie zbyt wiele mnie interesuje obwodnica Nowej Dęby i Kolbuszowej. Fajnie że im wybudują i trzymam kciuki że będą to normalne obwodnice a nie takie g.no jak postawili w Tarnobrzegu i że będą kompletne a nie to co u nas. Więc życzę im jak najlepszych obwodnic

Też życzliwy
11 miesięcy temu

Też życzę powodzenia sąsiadom
W Tarnobrzegu jest niemożliwe wykonanie dobrego mądrego projektu .

Wiosna
11 miesięcy temu

Mnie cieszy. Droga do cywilizacji się czasowo skróci. Rzeszów, A4 myślę, że kwadrans szybciej będzie.

rowerowy
11 miesięcy temu

Nawet gdyby tak się stało, to co mi z tego? Niech PiS uchwali lepiej prawo nakazujące wykonanie do końca następnej kadencji nawierzchni dróg rowerowych i pieszo-rowerowych z asfaltu, ewentualnie z płyt wielkoformatowych niefazowanych. Zobaczymy jak radni PiS będą głosować odnośnie uchwały w sprawie skargi dotyczącej kostek fazowanych na drogach pieszo-rowerowych.

Eryk
11 miesięcy temu
Reply to  rowerowy

Szanowny panie pedalarzu, a pan ciągle to samo. Ścieżki są jakie są, dobrze, że w ogóle, choć fakt, mogłyby być lepsze.
A pisu to pan już do tego nie mieszaj, bo znając ich inklinacje, to w ogóle zakażą pedałowania. Na rowerach. I zostanie pan jak Himilsbach z angielskim.
Może niech pan wymieni opony w rowerze, takie, wie pan, balonowe bardziej. Mnie będą doopę telepały.

Bejba
11 miesięcy temu
Reply to  Eryk

Ale z ciebie ogier. Jak smyrasz stopą pedały w swojej furze, to jesteś taki męski, wulkan testosteronu normalnie.

Eryk
11 miesięcy temu
Reply to  Bejba

Jaki ogier, Bejba? Też jeżdżę na rowerze i to dużo. Owszem tylko rekreacyjnie. A moją 'furą’ jest pełnoletnia skodzianka, więc może zluzuj to i owo zamiast się czepiać.
A jeśli chodzi o pis… Ma większe problemy niż prawo o ścieżkach rowerowych.
I dzięki Bogu.

Ocena
11 miesięcy temu
Reply to  Eryk

Ścieżki rowerowe w Tbg są do d… . Trzęsie na nich d… . Nie pomoże wymiana opon. Co najwyżej można nieco spuścić powietrze, ale stale spuszczanie powietrza przed wjazdem na te tarnobrzeskie ścieżki i pompowanie przed wjazdem na asfalt będzie uciążliwe.
Ma rowerowy rację, niestety.

rowerowy
11 miesięcy temu
Reply to  Eryk

PiSu nie mieszać? A która partia rządzi teraz w Polsce jak nie PiS? Przy okazji daj namiar na te balonowe opony, bo widzę że zgłębiłeś temat.

Eryk
11 miesięcy temu
Reply to  rowerowy

Pisz petycję, zgłoś projekt obywatelski /podpiszę i sąsiadów namówię/.
Na pewno się zajmą. Przecież dotrzymują słowa.
A opony? nie podam linka ale google podpowie, jak wpiszesz BallonBike.

co innego
11 miesięcy temu
Reply to  rowerowy

W innych miastach też budują ścieżki z kostki betonowej, Tarnobrzeg nie jest tu wyjątkiem. Problemem jest oznaczenie szlaków jako z mieszanym ruchem pieszych i rowerów zamiast z podziałem na część dla pieszych i część dla rowerów.

Pieszy
11 miesięcy temu
Reply to  co innego

Większym problemem są ścieżki rowerowe niepoprawnie wykonane z kostki etc… . Fatalnie się nimi jedzie.

rowerowy
11 miesięcy temu
Reply to  co innego

W niektórych miastach o stanie umysłu podobnym do tarnobrzeskiego pewnie tak. Ale i tak wątpię, że w tych miastach powstają drogi pieszo-rowerowe z kostek fazowanych. Poza tym jeżeli największym problemem jest brak podziału ciągów pieszo-rowerowych między pieszych i rowerzystów, to wystarczy go wprowadzić a właściwie przywrócić za pomocą oznakowania. Ruch mieszany powinien być dopuszczony wyłącznie w przypadku ciągów jednostronnych, o ile nie ma na nich kostki fazowanej.

Dzikowski
11 miesięcy temu

Przez te wybory mieszkancow to przez Tarnobrzeg moze najwyzej przechodzic sciezka rowerowa !!!!!!!

Ocena
11 miesięcy temu
Reply to  Dzikowski

Byle nie z kostki.

Roman
11 miesięcy temu

Super informacja!

Five
11 miesięcy temu

Temat wziął się nagle z czapy. Wygląda na bajerę przedwyborczą lub informację na 1 kwietnia. Powstanie takiej drogi to prawie jak S9 z Tbg do Rzeszowa. Ale nie wiem czy wyraźnie zauważyliście: planowane wykonanie obwodnicy ND przypada na koniec roku 2029. Czyli za 6lat.
A trąbiono o tym chyba już 3 lata temu. Jeśli PIS wygra to będą to mielić jeszcze kolejne wybory. A to obwodnica małej mieściny.

jurek
11 miesięcy temu
Reply to  Five

predzej mi drugi siusiak na czole wyrosnie niz powstanie s 74

Five
11 miesięcy temu
Reply to  jurek

S74 już powstaje – najbliższy odcinek w budowie to obwodnica Opatowa. Także może być Ci ciężko przeglądać się w lustrze 😛

Roman
11 miesięcy temu
Reply to  jurek

to już jednego masz

***** ***
11 miesięcy temu
Reply to  jurek

Partia konusa straci władze to g***** powstanie chyba że do Niemiec a nie do UPAdliny

Tarnobrzeg umiera
11 miesięcy temu

Być może ostatni dech miasta. Mimo, że nie przebiega przez Tarnobrzeg będzie dla miasta petardą rozwoju, tylko drogi w Tarnobrzegu zbyt wąskie jako dojazdówki do DK 9.

jurek
11 miesięcy temu

tarnobrzeg dostal juz swoje w latach 70 i 80 juz wystarczy teraz czas na inne zasluzone dla tego krau miasta poza tym niec nie trwa wiecznie nawet tarnobrzeg

Postaw mi kawę na buycoffee.to
49
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content