Zakończyła się rozbiórka starego mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Montaż nowej konstrukcji planowany jest od jesieni br. i potrwa do końca przyszłego roku.
Rozbiórka po siedemdziesięciu latach
Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. W miejscu starego mostu po wzmocnieniu istniejących podpór powstanie nowy, który zostanie włączony do układu komunikacyjnego miasta. Pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczęły się w ub. roku. Poprzedziło je przełożenie mediów i przebudowa gazociągu. Równocześnie stopniowo demontowano elementy górnej konstrukcji mostowej: nawierzchnię jezdni, izolację, kapy chodnikowe, instalacje oświetleniowe i bariery. Wykonawca zbudował tymczasowe podpory, które ułatwiły prace przy demontażu m.in. stalowych dźwigarów i kolejnych fragmentów przęseł. Tymczasowe podpory wykorzystane zostaną także przy budowie nowego mostu.
W marcu br. rozpoczął się najtrudniejszy etap rozbiórki. Dolna stalowa konstrukcja kratownicowa została przecięta, a most utracił ciągłość. Stopniowo rozcinane, demontowane i transportowane były kolejne części obiektu. Konstrukcja z 1953 roku po siedemdziesięciu latach została rozebrana.
Montaż nowej konstrukcji
W najbliższym czasie wykonawca będzie kontynuował wzmacnianie sześciu istniejących podpór, na których wsparta zostanie nowa zespolona stalowa konstrukcja skrzynkowa mostu. Jej kształt będzie zbliżony do konstrukcji usytuowanego równolegle mostu z 2011 roku. W kolejnych miesiącach produkowane, częściowo zespalane, a następnie transportowane na plac budowy będą stalowe części ustroju nośnego nowego mostu. Ich montaż planowany jest od jesieni. Budowa nowego mostu o długości ok. 460 m potrwa końca 2024 roku.
Będą dwa mosty
Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach. Przez 12 lat mieszkańcy Sandomierza przyzwyczajeni byli do widoku dwóch mostów. Przez kolejne miesiące będą widzieć tylko jeden, tak jak przed 2011 rokiem. Z dwóch mostów korzystać będziemy za ok. półtora roku.
foto&info: GDDKiA
Może by tak metalowe elementy wykorzystać do budowy mostu dla pieszych przez Wisłe z Tarnobrzega do Ciszycy ? Mieszkańcy z drugiej strony rzeki mogliby oszcędzać czas i przyjeżdżać do Tarnobrzega rowerami zamiast jeździć naokoło przez Łoniów
jestes geniuszem
Też tak sądzę że na wysokości przeprawy promowej powinien powstać taki most dla ruchu pieszego i kołowego do 3,5 tony
no ale chyba nie z rozebranego mostu
Powstanie.Ale jest jeden warunek.PIS musi wygrać czego sobie i wam zycze
Jeśli PO dorwie się do władzy, to podejrzwam, że zlikwidują prom i powiedzą, że najbliższy to jest u Niemców. Prawda, herrr… Tusk?
Jak PiS wygra to Tadek z Torunia zamiast 130 ml będzie dostawał dwa razy tyle pieniędzy podatników. A co Ty masz z tego.???
Głosuj na SLD wtedy powstrzymają zapędy w rozdawnictwie dla Tadzia kasy.
Pis musi wygrać? Ha ha.
Pis niedługo będzie wykopany nawet z prowincji.
Kładka powinna być wybudowana, tylko dla pieszych i rowerzystów. W żadnym wypadku dla samochodów, bo w spokojnej okolicy poczyni się nadmierny hałas i będzie więcej spalin samochodowych.
Może być i kładka dla pieszych i rowerzystów. Koszt inwestycji byłby o wiele mniejszy niż most dla samochodów do 3,5 t
podejrzewam, że zanim powstanie nowy most to ten aktualny już będzie się nadawał do remontu.
No już dawno, tak z miesiąc temu albo więcej został rozebrany do końca, a tu prosze dowiedzieliśmy się że stary most jest rozebrany. Cóż za poruszający news, brawo!
Czyli przed mostami KORKI. Bez sensu . 2 mosty , 2 pasy ruchu a potem zwęzenie.