Maksymalnie 18 letni tabor, nieobowiązkowa klimatyzacja – te najbardziej interesujące mieszkańców wytyczne, wpisane w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej w Tarnobrzegu, nie przynoszą nadziei na poprawę komfortu jazdy w autobusach miejskiej komunikacji. Dlaczego więc od nowego/starego przewoźnika miasto wymaga tak niewiele? – z tego tłumaczył się prezydent Nowak podczas lipcowej sesji Rady Miasta.
Różnic w specyfikacji w obowiązującym nadal przetargu a tym właśnie ogłoszonym, jest niewiele. Jeśli chodzi o tabor, to w poprzednim, ogłoszonym w 2018 roku postępowaniu, była mowa o wymaganych 7 sztukach autobusów nie starszych niż z 2006 r. i 9 nie starszych niż z 2001 r. W nowym przetargu, wszystkie autobusy muszą być minimalnie z rocznika 2006.
W przypadku klimatyzacji, to nadal nie jest to kryterium obligatoryjnie, podobnie jednak jak wcześniej, za posiadanie autobusów z klimatyzacją, oferent może otrzymać maksymalnie 20 punktów. W 2018 roku było to: 7 autobusów z klimatyzacją – 20 pkt, 4 autobusy z klimatyzacją – 10, 2 autobusy z klimatyzacją – 5 pkt. W ogłoszonym przetargu, kryterium to jest rozpatrywane według następujących wyliczeń: 8 autobusów z klimatyzacją – 20 pkt, 4 autobusy z klimatyzacją – 10 pkt i 2 autobusy z klimatyzacją – 5 pkt.
W obu przetargach najważniejszym kryterium to kryterium cenowe, za które można uzyskać maksymalnie 60 punktów. Zamiast kryterium wieku taboru, w nowym postępowaniu mamy kryterium dotyczące ilość punktów sprzedaży biletów (maksymalnie 20 punktów). Nowością jest wymóg zapewnienia bezgotówkowej płatności za bilety.
Postępowanie przetargowe ogłoszone zostało na dwa lata, zaczynając od 1 stycznia 2025 roku. Tak krótki czas wynika z kontynuacji działań zapoczątkowanych jeszcze w minionej kadencji samorządu, tj. zakupu przez miasto nowego taboru – 9 niskoemisyjnych autobusów CNG oraz 8 autobusów bezemisyjnych, w ramach dofinansowania z Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
– Przetarg jest krótki, na dwa lata, z możliwościową wypowiedzenia tej umowy pół roku wcześniej. Daje sobie tyle czasu na pozyskanie środków w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego na pozyskanie nowego taboru. Dlatego niezasadne jest ogłaszanie dłuższego przetargu, a proszę też wziąć pod uwagę, że to wszystko wiąże się też z kosztami. Im wyższe wymagania, tym wyższe koszty – wyjaśnia prezydent Tarnobrzega.
– Trzeba wziąć pod uwagę, że gdy w 2018 roku ogłaszaliśmy przetarg, to opłata za wozokilometr wynosiła 3 zł i 50 groszy. Dzisiaj z zapytań ofertowych wiemy, że to jest minimum 6 zł i 50 groszy za wozokilometr. W przetargu mamy wyliczone ponad 1 mln kilometrów. Tak więc musimy zdać sobie sprawę, że ta komunikacja i tak będzie nas kosztowała dużo, a jeśli jeszcze podnieślibyśmy te standardy, to ja wolę przeznaczyć te środki na wkłady własne, po to, aby ten przetarg był ostatnim przetargiem na obsługę komunikacji miejskiej przez zewnętrzną firmę – kontynuuje Łukasz Nowak.
– Zależy mi na tym, żebyśmy pozyskali nowy tabor, żebyśmy za maksymalnie dwa lata mogli cieszyć się z obsługi przez nowy tabor, realizowany przez naszą miejską spółkę, najprawdopodobniej przez jedną z już istniejących, której zakres zostanie powiększony – tłumaczy prezydent Tarnobrzega.
– Musimy realizować zadania na takim poziomie, na jakim nas teraz stać – dodaje.
Oferty w przetargu można składać do 26 sierpnia br. SWZ
**********************************************************************
W 2008 roku Tarnobrzeg sprywatyzował miejską komunikację – 60 proc. udziałów w Przedsiębiorstwie Miejskiej Komunikacji Samochodowej za 423 tys. zł kupił PKS Tarnobrzeg.
Z kolei w 2013 roku, Rada Miasta Tarnobrzega wyraziła zgodę na zawarcie umowy na sprzedaż 920 udziałów Miasta Tarnobrzeg w Przedsiębiorstwie Miejskiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o. o. w Tarnobrzegu za kwotę 541.881 złotych (słownie: pięćset czterdzieści jeden tysięcy osiemset osiemdziesiąt jeden złotych), stanowiących 30,89 % kapitału zakładowego Spółki.
Wyjaśnienia średnio napawają optymizmem, ponieważ nic nie jest robione w sprawie zakupu nowego taboru i uruchomienia miejskiej spółki.
Jak dobrze wiemy, zakup autobusów to nie jest takie „hop siup”. Na te trzeba czasem poczekać 2-3 lata, gdyż producenci mają mnóstwo zakontraktowanych zamówień. Dla przykładu Stalowa czekała na swój nowy tabor 1,5 roku ale to było 5 lat temu.
Pytanie: Na jakim etapie jest postępowanie przetargowe w celu zakupienia nowych MKSów? Mam nadzieję, że prezydent z jeszcze „bożkowymi” urzędasami nie prześpią terminów…
Bożkowymi? Tam są urzędnicy jeszcze z poprzednich rządów, Mastalerzowi, Kiełbowi i ci od Dziubińskiego.
Wyluzuj Tusk obiecał dla samorządów miliardy z KPO, więc pieniądze będą na pewno,
I mu uwierzyłeś? Oj naiwny naiwny naiwny …
Tak masz, to bardziej pewne niż w baku 100/100 obietnic.
Ten tabor to się nadaje tylko na złom mamy 21 wiek a w mieścinie jeżdżą stare trupy bez jakichkolwiek udogodnień jeżdżę po wielu miejscowościach ale takich złomów nigdzie nie widziałem
że za PRL było lepiej. Przyzwoite autobusy Autosan i Jelcz. Pierwsze modele Jelcza , te dłuższe były ciche w środku a te nowsze wersje, nieco krótsze to była tragedia z hałasem wewnątrz. Autobusy wymalowane były na czerwono. Z daleka było widać, że to autko komunikacji miejskiej.
za prl u w tarnobrzegu nie bylo adnej mks a po tej dziurze jezdzila sandomierska 12
U nas Po pławo my miejscowe przeszczepy jeździły na krowich i świńskich grzbietach
Nieźle byku. Tylko pozazdrościć wam nowoczesnego transportu
Skleroza? Miedzy Tbg a Sando jeździła 11, Sandomierska przez jakiś czas, potem już tarnobrzeskie autobusy obsługiwały tę trasę.
Dokładnie tak było. Osobiście prowadziłem 11kę a lata 90te to były złote czasy miejskiej komunikacji. Uważam że MKS można było uratować tylko wystarczyły dobre chęci i zdrowy rozsądek ówczesnych władz Tarnobrzega a dzisiaj mielibyśmy nowoczesny tabor z dofinansowania jak St.Wola czy Rzeszów
Podaj imię i nazwisko.
Neron
A po co ci nazwisko? Szpicel jakiś jesteś czy co?
Ci co sprzedali za bezcen majątek mieszkańców Tarnobrzega będą się smażyć w piekle, a ogień nieugaśnie.
Ci co sprzedali to wybrani zostali jeszcze wyżej a inni wylądowali w TSM (przytułek dla niewybranych na następną kadencję prezydencików)
Ludzie nawet nie pamiętają że prowadzą auto starsze niż kierowca ale który polak co rządzi ziemiami rodzinymi jak tacy są od urodzenia pokazuje swoje dobre oblicze na obszarze całej Polski są miasta potem miasteczka i wioski bo jak była by produkcja polska bo koszty były by mniejsze ale ile firm ma w logu napis s.a
Dodatkowo jeżdżą jak chcą i kiedy chcą, a o samym wyglądzie nie wspomnę
Jeden autobus jest czerwony i ten to chyba reprezentacyjny. Chyba nawet na święto Mikołaja na plac czerwony był wykorzystany.
To kup nowy!
Takim wpisem pokazujesz swoją ułomność umysłową
Czyli trzeba na nową stworzyć spółkę miejską w stylu MKS, żeby ten nowo nabyty tabor obsłużyć. Tylko szkoda, że ktoś kiedyś istniejącą spółkę doprowadził do likwidacji. Poza tym można ogłosić przetarg na obsługę miasta z nowoczesnym taborem. Jestem ciekawy (bo wiedzy nie mam, tylko przypuszczenia), kto do takiego przetargu by stanął.
Wożą ludzi za darmo. To impreza nad jeziorem, to dziadków … To skąd mają wziąć kasę na nowy tabor? Ja proponuje riksze. I taniej i ekologiczniej.
Nie ma kursów darmowych dla Polkaru. Za te tzw.darmowe miasto i tak płaci za każdy wozokilometr.
tak dlatego dochodzi do tego, że wożą nas karawany. te małe busiki nazwane przez Tarnobrzeżan karawanami
Jakby tak miasto kiepsko płaciło to przecież Polkar nie startował by wciąż do któregoś z kolei przetargu. Jest im tu bardzo dobrze i doją miasto a o utargach z biletów gdzie miasto dało im wolną rękę nie wspomnę
to prawda, gdyby MPK lub MKS miało Miasto komunikacja byłby za darmo i tak jeździłaby po mieście. Ludzie przesiedliby się z samochodów na autobusy, a tak prywaciarz robi biznes, a cierpią mieszańcy Tarnobrzega.
Czy ktoś wierzy w te bajki prezydenta? Przygotowujący przetarg się nie natrudzi zmieniając datę i podwyższając cenę – wstyd!
Jesteśmy chyba ostatnim skansenem z tego typu pojazdami. To się nadaje żeby zatopić i rafa na tym urosła.
Kolejny który napluł mieszkańcom w twarz. Stan komunikacji oddaje stan miasta. Z ostatniego zdania jasno wynika ,że tylko na taką komunikację nas stać . Nowe autobusy i baza to mrzonki
Kolejny Prezydent naplul nam w twarz!
Jeden punkt z programu wyborczego pt. KOMUNIKACJA w plecy
Przetarg jak nic ustawiony pod Polkar
komunikacji należącej do miasta i za 2 lata nie będzie – mogę się założyć o duże pieniądze. Robia nas w konia
Chyba jedyne miasto z takimi złomami, wstyd. Prawie każdy autobus inny, A kopca jak parowozy
tak to prawda powinno to być nagłośnione. Rupcie vel rupiecie na złom, a nie na tarnobrzeskie drogi
PRZEDE WSZYSTKIM PRETENSJE ZA ,,USMIERCENIE,, TARNOBRZESKIEJ KOMUNIKACJI TRZEBA MIEC DO TYCH CO RZADZILI MIASTEM W TAMTYCH LATACH 2008 I 2013 ROKU, TERAZ MLEKO JUZ ROZLANE, TRZEBA POCZEKAC JESZCZE MAM NADZIEJE TE 2 LATA TRUDNO, OBECNY PREZYDENT JEST NICZEMU WINNY, MUSI NIESTETY SPRZATAC WSZYSTKIE BRUDY PO POPRZEDNIKACH, A JAK WIADOMO KRAKOWA OD RAZU NIE ZBUDOWANO.
krakow to nie tarnobrzeg
Sandomierz to nie Kraków
piekło już czeka a ogień już się pali
Klimatyzacja w postaci otwartych drzwi w autobusie jest bardzo wydajna i ekologiczna,widziałem taką w Sudanie. Sprawdza się w Afryce ,to u nas tym bardziej… ale takie mamy wladze.
Nawet jeśli jest klimatyzacja to czasem trzeba otworzyć okno lub drzwi by wnętrze wywietrzyć. jak się wchodzi do pomieszczeń z klimatyzacją to jest chłodno, ale zwykłego powietrza czasem brak. Ludzie to lubią siedzieć w smrodach.
Jak ten właściciel tych autobusów się nie wstydzi. Żenada
Bardzo dobre pytanie. Jeśli gość nie ogarnia tematu to powinien zająć sie czymś innym a nie na siłe udaje przedsiębiorce.
Czyli ten śmieszny przetarg rozpisany jest pod obecnie obsługujący komunikacje w naszym mieście Dziad-Trans. Prezydencie Nowak nie pluj nam w twarz jak poprzednik.
Nie można było na te dwa lata wymagać autobusów z przynajmniej 2010r i klimatyzacji? Żenada w chuj.
Z programu wyborczego KWW Łukasza Nowaka:
„Komunikacja musi być przyjazna i dostosowana do nowoczesnych standardów. Będę dążył do pozyskania środków na niskoemisyjny tabor. Jeżeli to się uda a takie dofinansowanie możemy uzyskać z kilku źródeł należy podjąć działania w celu utworzenia własnej spółki komunikacyjnej…”
aaa czyli potańcówki za drogie nie są ale już komunikacja dla mieszkańców tak. No jest nowa jakość … bylejakości. Czemu mnie to nie dziwi.
Czy Tarnobrzeg to stan umysłu?
Dlaczego mieszkańcy Tarnobrzega są pokrzywdzeni przez nieudolnych rządzących? Dlaczego ktoś chce upadku miasta? Dlaczego komunikacja Tarnobrzega ma być z tyłka? Dlaczego ktoś nie zadał sobie trudu i większego wysiłku? Dlaczego jest więcej.
Wytłumacze ci to w najprostrzy sposób jak tylko można. Moim zdaniem w Stalowej Woli u władzy są ludzie którzy wiedzą po co tam poszli i co mają tam robić. Do władz naszego miasta pcha się najgorszy element społeczny dbający tylko o swoje interesy.Od lat niestety mam takie wrażenie. No bo jak to jest ? Likwidują nam Rejon Energetyczny, Pogotowie Ratunkowe, Krwiodawstwo, zabierają Wody Polskie. Prezydenci i radni milcząco to akceptują jakby ich to w ogóle nie interesowało 🙂 🙁 A KURIOZUM TO JEST NASZ SZPITAL. Od lat dzieje się tam źle. Nieudolni dyrektorzy mianowani przez marszałka Ortyla . Prezydenci I radni udają że to nie ich sprawa choć szpital leczy mieszkańców Tarnobrzega !!! Dochodzi do zamknięcia podstawowego oddziału jakim była interna. Marszałek Ortyl na lutowej zdalnej sesji RM obiecuje radnym I prezydentowi Bozkowi że oddział wewnętrzny wznowi działanie od 25 kwietnia. Data ta mija , mijają lata. Prezydent I bezradni rżną głupa że nic się nie stało zamiast po każdej sesji słać pisma do Rzeszowa I Warszawy z zapytaniem o losy tego szpitala I oddziału wewnętrznego!!! Zmienia się dyrektor szpitala na „ogrodnika” po kursach zarządzania !!! Zmienił prezydent i część radnych. Zamiast swoje urzędowanie zacząć od pism do marszałka w… Czytaj więcej »
a gdzie jest powiedziane ze wszystkie instytucje maja miec siedzibe w tarnobrzegu?
NIE WSZYSTKIE TYLKO TE KTÓRE SĄ WE WSZYSTKICH BYŁYCH MIADTACH WOJEWODZKICH A NAWET W POWIATOWYCH.
to wojewodztwo to se wybis z glowy czlopcze
To miasto to dno
Przypominam wszystkim ze w Stalowej Woli oprócz nowoczesnego taboru MPK to od 1 września komunikacja miejska bedzie za darmo dla mieszkańców. Natomiast dodatkowo ruszyl nowy program rozbudowy komunikacyjnej tz.kolejne nowe autobusy niskoemisyjne przegubowe dodatkowe nowe przystanki zielone tablice elektroniczne tam gdzie ich jeszcze nie ma i cztery kluczowe końcowe petle autobusowe.A co najważniejsze nowa zajezdnia w strefie stalowowolskiej.
„…od 1 września komunikacja miejska bedzie za darmo dla mieszkańców.
Nie ma nic za darmo. Ktoś (obywatel?) poniesie tego koszty, tylko w innym „opakowaniu”.
Tu niekoniecznie możesz mieć rację. Popatrz na ich budżet. Mogą sobie na to pozwolić. Nas wozi i najpewniej dalej będą wozić bo tylko tu mogą wcisnąć te szroty
Po nas pewnie na żyletki pójdą
I kto tym jeździ jak młodzież i osoby w wieku średnim mają samochody a dziadki jeżdżą na legitymację ZUS
Czy jest jeszcze jakieś inne miejsce w Polsce gdzie jeżdżą takie trupy ?
niema nigdzie
W Stalowej Woli komunikacja nowoczesna za darmo.smiecie najtańsze. woda najtansza i z własnych studni głębinowych.Dookola budowy.remonty.inwestycje.Tylko tu w zaściankowym Tarnobrzegu ciuchland na ciuchlandzie i parki handlowe.
Lucyferianie sprzedali miasto ! A czeka ich potępienie i wieczny ogień piekielny.
Zgadza się to dno
CZY KTOŚ MOŻE MIARODAJNIE ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIE
DLACZEGO TO „MIASTO” JEST… PRZEKLĘTE?
DLACZEGO OD WIELU LAT T U NIC NIE WYCHODZI??
OSTATNIO CO TU WYSZŁO TO CHYBA TYLKO W POLA GĘŚ PIPA
I NAPIERDALANIE W PARAPET PRZYCHODNI KIJEM….
tyle nam wyszło..
🙁
Nie jest przeklęte tylko zostali tu tacy ludzie jacy zostali. Wybitniejsze jednostki pouciekały. Budują dziś zamożność i dobrobyt w dużych miastach i za granicą
To miasto było i jest niezłym korytem dla bossów. Ci nie myślą o mieście tylko jak z niego wydoić ile się da.
To dlaczego ludzie głosują na takich koryciarzy ?!
Przykładowo. Co takiego dobrego dla miasta zrobiła radna Kapuściak że siedzi tam już kolejną kadencję?
Co tam robi radny Mastalerz który o ile dobrze pamiętam wbił gwoźdz to trumny miejskim MKS zakazując im jazdy do Sandomierza? Przejął samo jezioro które generuje tylko koszty dla miasta a tereny inwestycyjne po Siarkopolu poszły w ręce sąsiednich gmin. Cała jego prezydentura była porażką a ludzie na niego zagłosowali !!!!
Nie miasto przeklęte tylko zafajdancy, którzy sprzedają duszę Lucyferowi za srebrniki, udając przyjaciół Tarnobrzega.
Prezydent Bożek: Autobusy 16-letnie, w tym 7 z klimatyzacją.
Prezydent Nowak: Autobusy 18-letnie, klimatyzacja nieobowiązkowa.
Do pracy niech zacznie dojeżdżać że swoją świtą, Tarnobrzeg zasługuje na komunikację 21 wieku a nie z demobilu.
Niby skąd na te autobusy i ich obsługę? Tu powinny być małe busy, bo mało ludzi jeździ komunikacja miejska. Większość porusza się autami i rowerem
Najlepsza instytucja to urząd pracy, który nie ma w ogóle ofert pracy, nie m akasy na szkolenia, staze, kursy. Po co on w ogóle jest?