DK9 będzie miała nowy przebieg

60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. Otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym, na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, nastąpi 31. października br.

Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace podzielono na trzy części dotyczące odcinków nowej DK9:  

  • od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),   
  • od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
  • od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).  

Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego – 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.).  

W ramach zamówienia przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in.: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, celem ustalenia optymalnego przebiegu ww. nowych odcinków DK9. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp. 

Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.  

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.  

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. 

Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę. 

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice: 

  • Nowej Dęby w ciągu DK9, 
  • Kolbuszowej w ciągu DK9, 
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,  
  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77,  
  • Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.  

Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 lipca 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Wartość umowy to 2 173 262,40 zł, a wykonawcą jest Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. 

14 maja br. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W10A_2. Jego początek zlokalizowany jest na istniejącej DK9 przed m. Jadachy. Trasa obwodnicy poprowadzona zostanie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Koniec zlokalizowany będzie na DK9 około 700 m przed m. Komorów (skrzyżowanie z drogą powiatową relacji Mielec – Potrąba). Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowano na IV kwartał br. 

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 

Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 

Prace projektowe prowadzone są w oparciu o umowę z 12 kwietnia 2021 r. na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. Wartość umowy to 2 898 029,32 zł, a wykonawcą jest Promost Consulting. 

4 lipca 2024 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przyjęła dokumentację z I etapu STEŚ-R i do dalszych prac wskazany został wariant W4.1A. Jego początek zlokalizowany jest na terenie gminy Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, złożenie wniosku o DŚU zaplanowane jest na IV kwartał br. 

W II etapie STEŚ-R będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 

info: GDDKiA

Subskrybuj
Powiadom o
46 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Bartosz
13 dni temu

„60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4”.Kto ten tekst pisał nie się cofnie do podstawówki na lekcje geografii – NIE W OKOLICY TARNOBRZEGA A od S74 w Tarnobrzegu ! Węzeł będzie przy Parku Technologicznym w osiedlu Zakrzów w to Tarnobrzeg.

sando
13 dni temu
Reply to  Bartosz

dzikowszczyzno tarnobrzeska spusc troche paryz siebie bo nia ma byc z czego dumnym

Bartosz
13 dni temu
Reply to  sando

Do szkoły koziołku matołku , zakompleksiony przybyszu z Łoniowa Świniar lub innej zawiślańskiej wsi …

sando
13 dni temu
Reply to  Bartosz

dzikowsko tarnobrzeska pozbadz sie kompleksow

sando
13 dni temu
Reply to  Bartosz

dzikowszczyzno tarnobrzeska 90 procent twoich mieszkancow pochodzi z okolicznych wiosek wiec pozbadz sie kompleksow

ojciec mateusz
12 dni temu
Reply to  sando

Ludzie ze wsi są pracowici a te blokowe to próżniaki tylko piwo i telewizor

ZbUkU
13 dni temu
Reply to  Bartosz

W pierwszej kolejności, to musi powstać S74, aby można było zbudować sensowny węzeł z DK9. Tymczasem S74 nawet nie jest wpisana w perspektywy na 2033, to o czym tu mowa ???? Jak S74 powstanie za 20 -30 lat, to DK9 powstanie może za 40-50 lat przy dobrych wiatrach ?! Przecież S74 miała być już gotowa w 2023r., a tymczasem S74 jest w Podkarpackim od lat jedynie na mapkach GDDKiA !!!

Artur
12 dni temu
Reply to  ZbUkU

Za kilka lat do władzy znowu dojdzie prawica to S74 będzie nie tylko na papierze bo ten liberalno- lewacki rząd to raczej tej drogi wybudować nie zdąży

droga
12 dni temu
Reply to  Artur

raczej nie chce

TarnobrzeżaninX
12 dni temu
Reply to  ZbUkU

Wg informacji GDKiA w tym roku tj. 2024 ma być wydana decyzja środowiskowa. Zostały 2mce. To wiele pokaże, czy coś z tego będzie, czy S74 na odcinku Opatów-Nisko przez Tbg po raz kolejny zostanie spuszczoną w kiblu przez Rudego i jego szmaciarzy. Ale do finału czyli rzeczywistego przejazdu to jeszcze strasznie daleko.

SRODMIESCIE
13 dni temu

PLAWSKIE FELGI JUZ TU UJADAJA, WON Z TEGO FORUM DO SWOJEJ ALUMINIOWEJ DZIURY KOLO ROZWADOWA, A BURAKI Z TSA NIECH UJADAJA W SWOICH SANDOMIERSKICH KATAKUMBACH

SRODMIESCIE
13 dni temu

OBY TYLKO BUDOWY TYCH WAZNYCH DLA NASZEGO REGIONU I MIASTA DROG NIE TRWALY 50 LAT??

Kaczor Daffy
13 dni temu
Reply to  SRODMIESCIE

Obawiam się niestety, że możesz mieć rację !!! Ale przecież obecny rząd obiecywał miliardy z KPO, więc może za półwieku zrobią te kilkadziesiąt kilometrów dróg na Podkarpaciu, gdyż Warszawa to nie pępek świata i słojom i słoikom z całej Polski mieszkającym na byłych pastwiskach zabudowanych przez patodeweloperów będzie łatwiej dojeżdżać do stolicy, bo na CPK i oś lini kolejowych nie ma co liczyć !!!

Artur
12 dni temu
Reply to  Kaczor Daffy

Obiecywali przed wyborami a podkarpackie to bastion prawicy więc nic tu nie zrobią i nie przekażą żadnych pieniędzy

TarnobrzeżaninX
12 dni temu
Reply to  Kaczor Daffy

Akurat Warszawa nie ma nawet pełnego ringu obwodnicy. Obwodnicy metropolitalnej brak w ogóle. Także słabe porównanie.

tamara
13 dni temu

a tarnobrzeg zadupie FURMANKI I TRAKTORY BEDA JEZDZILY

Ucieszony
13 dni temu
Reply to  tamara

i riksze 🙂

mikpodl13
12 dni temu
Reply to  tamara

A pławo to takie zadupie, że na internety to tylko do Tarnobrzega 😀

SRODMIESCIE
13 dni temu

A TY NA NICH.

walt
12 dni temu

S74 zaplanowano już z 30 lat temu.
Nie dojechała do nas za czasów pisu i mostów w Stalowej i coraz bliżej jest perspektywa,którą nakresliłem dekadę temu tak jak słynny ekspres do stolicy w 2 godziny,że za mojego życia ciężko będzie skorzystać z tych dobrodziejstw.
Podobno już wielu nie tylko do Warszawy przez Lublin jeździ ale i do Rzeszowa przez Nisko się zdarza…

TarnobrzeżaninX
12 dni temu
Reply to  walt

Tak za PISu i pławskiego vice-ministra infrastruktury Webera była świetna koniunktura do powstania tej drogi. Teraz to po złosci nawet może jej nie być.

droga
12 dni temu

tarnobrzegu co ty znaczysz zeby miec drogi?co sie u ciebie produkuje?

walt
12 dni temu

Mieli ledwie 8 lat na to i fundowali Stalowej nawet błonia nad Sanem.
Niestety nasi pisowcy w czasie gdy kudłaci synowie katechetek od sagatowskiej ogarnęli miliardy dosłownie nasi pisowcy nawet ochłapów nie dostali dla miasta tylko posady w Siarkopolu dla swoich.
Tamci zwąchali interes w spalarni śmieci a nasi tydzień przed referendum opowiedzieli się przeciw takowej.
Taka różnica.
Zresztą dziś każdy płacze nad spółkami komunalnymi a kto je wyprzedawał na pniu? Nie pisowcy z Janem i jego zastępcami? 🙂

Gdybyś był tuskiem to pompowałbyś kasę w okręg w którym 9 mandatów regularnie bierze pis a kolejne 2 konfabulacja? 🙂

Działacz
12 dni temu
Reply to  walt

Nawet prezes jak jechał przed wyborami do Stalowej to nie zaglądnął do Tbg choć miał po drodze więc o czym tu mówić

mikpodl13
12 dni temu
Reply to  Działacz

I z pławo ziuuu niczym kret pod ziemią do Mielca. Fakt, dużo nie musiał się skulić by do norki zmieścić.

Błażej
12 dni temu

Wy tu się podniecacie drogą która jest tylko narysowana a za niedługo do Polski trafi 40.000 ciapatych wywalonych z Niemiec którym trzeba zapewnić dach nad głową.
Na Białoruś na pewno nie wrócą i nieoficjalnie mówi się o lokalizacji na terenie podkarpackiego zresztą pakt migracyjny został już przyjęty

walt
12 dni temu
Reply to  Błażej

Przyjęty przez rzad morawieckiego z którego nawet tusk się wycofuje i zmontował koalicję w europie min z meloni (italia) by go utrącić.
Aż musiałem tuska pochwalić.fuj.

DJB
12 dni temu
Reply to  walt

I czy nie lepiej było w tej sytuacji wybrać w Tarnobrzegu Prezydenta Bożka? Twój Prezydent Łukasz w teorii bezpartyjny, a w praktyce przeciwny obóz (o czym świadczy wybór wiceprezydenta). Pamiętam, że jak były wybory to lobbowałeś właśnie za Łukaszem. Parę miesięcy już minęło – jesteś zadowolony z początkowych rządów?

walt
12 dni temu
Reply to  DJB

Musiało dojść do pomyłki bo mimo osobistych,koleżeńskich z prezydentem Nowakiem moim wyborem w ostatnich wyborach był akurat prezydent Bożek.
Trudno o ocenę prezydentury po ledwie kilku miesiącach.
Szanuję wybór jaki się dokonał i czekam na efekty choć nie mam wielkich oczekiwań wszak zdaję sobie sprawę z tarnobrzeskich niedociągnięć i ograniczeń.
Nawet wspominam o tym wyżej wszak tylko ślepiec nie zauważyłby po tylu latach jakie przełożenie w sejmiku,parlamencie ministerstwach ma Tarnobrzeg a jakie ma Stalową Wola czy Mielec oraz jak inaczej były przez poprzednie 30 lat zarządzane a co sprzedano,i kto u nas..

DJB
12 dni temu
Reply to  walt

A ja się nie spodziewam żadnych efektów – jeśli Tarnobrzeg miał już wybrać kogoś z PiSu, czy to Pana Nowaka, czy Pana Kalinkę, to trzeba było to zrobić wtedy gdy rządził PiS. Wówczas Tarnobrzeg wybrał Pana Bożka – który mimo, że niezwiązany z PiSem to nieźle sobie radził w pozyskiwaniu funduszy. Teraz rządzi druga opcja, która w II turze popierała Pana Bożka, a mimo to Tarnobrzeg wybrał innego prezydenta, związanego (formalnie czy nieformalnie) jednak z PiSem. Gdyby było inaczej, to wiceprezydentem byłaby osoba bezpartyjna, a nie Pan Kalinka. Więc jedynych zmian jakich się spodziewam, to zmiany personalne, powodzenia z pozyskiwaniem funduszy na poziomie centralnym. A Tarnobrzeg ma taką pozycję jaką ma z własnego wyboru – dlaczego w wyborach do Sejmu czy Senatu mieszkańcy nie głosują na kandydata z Tarnobrzega? Ile razy senatorem z naszego okręgu (kadencja po kadencji) zostaje Pani Sagatowska ze Stalowej Woli (i co ona dobrego przez te wszystkie lata zrobiła dla Tarnobrzega? Bo dla Stalowej to sporo zrobiła). Więc to nie jest wina Stalowej i Mielca, że nas ….., tylko nasza, że dajemy się ….

rowerowy
12 dni temu
Reply to  DJB

Nie, bo patrząc pod kątem obozów politycznych najlepszym wyborem był Mastalerz. Mam nadzieję, że ten komentarz jest dostatecznie blisko tematu artykułu hehe.

DJB
12 dni temu
Reply to  rowerowy

Pan Mastalerz miałby szansę na II turę wyłącznie, gdyby nie startowała Pani Potańska i Pan Stróż. A i to wcale nie byłoby takie pewne, bo głosy Pana Stróża by się pewnie rozbiły także na Pana Bożka i Pana Nowaka. W II turze przedstawiciele PO popierali Dariusza Bożka i jego należało wybrać.

rowerowy
12 dni temu
Reply to  DJB

Gdyby wyborcy Bożka głosowali w 1. turze na Mastalerza, to ten drugi bez problemu dostałby się do 2. tury. A patrząc pod kątem obozów politycznych najlepszym wyborem był Mastalerz z KO, nie bezpartyjny Bożek. Poza tym mając na uwadze jak intensywnie Bożek współpracował jako prezydent z PiSem, wątpię że byłby wspomagany przez obecny rząd dużymi pieniędzmi dla gminy.

DJB
12 dni temu
Reply to  rowerowy

Z PO by współpracował jeszcze lepiej, bo jest bardzo komunikatywnym, towarzyskim i lubianym człowiekiem.

walt
12 dni temu
Reply to  DJB

Tylko jaki sens ma projekcja co by było gdyby ?
Zresztą przewodniczący RM ma szansę pokazać,że ma dobre kontakty w rządzie i koalicji i po owocach poznamy czy te rachuby mają jakiekolwiek znaczenie.

rowerowy
12 dni temu
Reply to  DJB

Nie zrozumiałeś że odniosłem się do tego jak byłaby postrzegana jego współpraca z PiSem, a nie do tego jakie ma walory, także odpuszczam dalsze tłumaczenie. Zresztą i tak za bardzo zboczyliśmy już z tematu artykułu – Monika musi być niezadowolona hehe.

Pilot
12 dni temu
Reply to  rowerowy

Helikopter dostał czerwoną kartkę za butę i niesłuchanie ludu. Niech Ci się powrót jego nie marzy.

rowerowy
12 dni temu
Reply to  Pilot

Bynajmniej mi się nie marzy. Oceniłem wartość kandydatów wyłącznie pod kątem ich przynależności politycznej. W ostatnich wyborach nie głosowałem na żadnego z kandydatów na prezydenta miasta i bardzo dobrze się z tym czuję.

Robert
12 dni temu

Jesteście naprawdę ciężkimi frajerami jeżeli wierzycie ,że taki a nie inny wybór prezydenta może jeszcze cokolwiek zmienić w teju upadającej mieścinie. Tarnobrzeg coraz szybciej rozpędza się na równi pochyłej . Nie ma odwrotu

Czarno - widz
12 dni temu
Reply to  Robert

i niebawem będzie podpięty do woj. Świętokrzyskiego (aktualnego) tylko inaczej województwo się będzie nazywać. Będzie w nim takim doczepionym wciśniętych terenowo w woj.podkarpackie (aktualne) kuciopkiem. Wtedy dopiero spadnie do rangi wsi z sołtysem na czele.

FHU
12 dni temu
Reply to  Czarno - widz

Won

droga
12 dni temu
Reply to  Czarno - widz

tarnobrzegu bedziesz podlegal pod wojewodztwo sandomierskie

Działacz
12 dni temu
Reply to  Robert

Szczerze mówiąc to miałem cichą nadzieję że w wyborach wystartuje Andrzej Szlęzak – były prezydent Stalowej Woli i doświadczony samorządowiec który rządził miastem od 2002 do 2014 i za jego prezydentury Stalowa odbiła się od dna. Zmniejszył zadłużenie, ściągnął kilku dużych inwestorów i zewnętrzne środki finansowe, zmodernizowano gospodarkę wodno-kanalizacyjną, komunikację miejską oraz wiele stalowowolskich ulic a Stalowa Wola za jego rządów zmieniła się nie do poznania

Serbinów.
12 dni temu

Nie wiadomo czy S74 powstanie. Coś wolno im idzie. Jedno jest pewne za Webera ta droga byłaby procedowana w przyspieszonym trybie i on by o to osobiście zadbał bo miał w tym interes ponieważ S74 idzie obok lotniska w Turbii plus w Stalowej powstaje nowy 3 most.

A tak Platfusom coś się nie spieszy w tym temacie.

Za Webera można było tak naprawdę nawet autostradę wybudować ze Stalowej do Tarnobrzega i rząd znalazłby na to środki.

Gość
11 dni temu
Reply to  Serbinów.

Chciałeś powiedzieć pożyczył

nic sie nie dowiedziałem
11 dni temu

Nic z tej mapy nie rozumiem. Patrząc na białą linię można odnieść wrażenie że droga wjeżdża do Chmielowa i wiedzie przez Miechocin az do obwodnicy Tarnobrzega. Mówię o obrazku w tytulue. No chyba tak nie będzie,prawda? Autor nie wie o czym pisze, coś o Rzeszowie, cos o Nowej Dębie a linia ewidentnie skręca do miasta i nikt nie próbuje wyjaśnić KTÓRĘDY w okolicach naszego miasta będzie ona przebiegała. To jest dzisiejsze dziennikarstwo, czyli d .py

Postaw mi kawę na buycoffee.to
46
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content