Umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa – linie 25, 74, 78, podpisana została wczoraj w Tarnobrzegu, w obecności wiceministra infrastruktury, wojewody podkarpackiej i samorządowców. Prace kosztować będą 900 mln zł a zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o.
Jak informuje spółka PKP PKL S.A. : Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.
Ważnym efektem prac będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów. Finansowanie inwestycji również możliwe jest dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Przebudowane obiekty mają ułatwić dostęp do pociągów. – Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe. Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską – wyjaśnia wojewoda podkarpacka Teresa Kubas – Hul.
Prace kosztować będą 900 mln zł i potrwają do II kwartału 2028 roku.
– To historyczny moment – zarówno dla naszego miasta, jak i całego regionu. Ostatnie miesiące były czasem zintensyfikowanych prac nad projektami kolejowymi. Modernizacja tych linii, wraz z całym zapleczem infrastrukturalnym, podniesie standard oraz zapewni podróżującym znacznie wyższy komfort.Przebudowana linia nr 25, na której kursują pociągi Hetman oraz Kasztelan, znacząco skróci czas podróży do Krakowa, co będzie niezwykle istotne dla pasażerów. Wyremontowany peron oraz tory służyć będą mieszkańcom Tarnobrzega, którzy bardzo chętnie wybierają ten środek komunikacji – komentuje prezydent Tarnobrzega Łukasz Nowak.
– Na czerwcowej konferencji, w której brali udział przedstawiciele rządu, PKP, samorządu i eksperci miała miejsce deklaracja dotycząca powstania drugiego peronu, co otwiera drogę do rozwoju planów o hubie komunikacyjnym w Tarnobrzegu. Mocno wierzymy, że ta deklaracja stanie się faktem – dodaje.
Zdjęcia:Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów
Najwyższy czas na modernizację
120 km prędkość na torach, w zupełności wystarczy.
Wiaty na peronach, a nie zadaszenie na całej długości peronu to jak na wiejskich przystankach kolejowych.
Szkoda, że nikt ani w Tbg ani w kolejach nie słucha głosu narodu, czego naród oczekuje prócz standardów w postaci torowisk, peronów, budynku stacyjnego.
Nic nie zrobili ale zaslugi sobie przypisują, miasto w rozsypce…. a tory i tak PKP musialo remontować.