Sprawdzali, czy nowy most w Sandomierzu wytrzyma. Przeprawa zaliczyła próbne obciążenia

Na nowym moście w Sandomierzu ustawiono dziewięć samochodów ciężarowych (wywrotek), każdy o masie całkowitej 34 tony. Następnie pojazdy poruszały się po obiekcie sprawdzając jego nośność.

Statycznie i dynamicznie 

Ciężarówki o łącznej masie 306 ton ustawione w odpowiednim miejscu i liczbie, na każdym z pięciu przęseł motu, posłużyły do przeprowadzenia próbnego statycznego obciążenia. Takie badanie pozwoli określić sztywność ustroju nośnego obiektu mostowego poprzez „pomiar” jego ugięcia pod obciążeniem. Natomiast na podstawie pomiarów osiadań możliwa jest ocena nośności podpór. 

Kolejnym etapem były obciążenia dynamiczne z wykorzystaniem poruszających się po moście wywrotek. Takie badania mają z kolei na celu określenie częstotliwości drgań, współczynnika tłumienia i dynamicznych właściwości przęseł. 

Jest izolacja i warstwy nawierzchni 

Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola zastąpiła tą z 1953 r. Została ona rozebrana po 70 latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem prowadzonych robót budowlanych. W 2024 r. stalowe elementy nowego ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe.

W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd.

Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. W kolejnym etapie ułożona została izolacja płyty pomostu, a następnie warstwy nawierzchni – ta z asfaltu lanego i kolejna, ścieralna SMA. Do wykonania pozostają już tylko roboty wykończeniowe i instalacyjne. 

Węzeł zamiast ronda 

Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w przyszłym roku, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 r. i budowanego, dzisiaj testowanego) z drogą krajową nr 77 i nowym, projektowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Pierwotnie miało być w tym miejscu rondo, jednak w związku z planowaną budową drogi wojewódzkiej zaprojektowany został węzeł. Powstał nowy projekt, uzyskaliśmy nową decyzję środowiskową, a obecnie procedowany jest wniosek o zmianę pozwolenia na budowę nowego włączenia mostu do drogi. 

Stalowa konstrukcja 

Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były przez kilka miesięcy częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu. Pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece. Ponad rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 m elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną. Skomplikowaną i dokładnie monitorowaną operację poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania. 

Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między woj. świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami. 

foto&info: GDDKiA

 

Subskrybuj
Powiadom o
9 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Ucho gniniane
13 godziny temu

Przydałby się most na Wiśle w Tarnobrzegu zamiast promu. Tylko nie ma posła który by załatwił taki most zyskałby Tarnobrzeg i Koprzywnica.

Propozycjonista
13 godziny temu
Odpowiedź do  Ucho gniniane

Most nie.On nigdy nie powstanie. Przynajmniej kładka pieszo-rowerowa jest potrzebna.
Mierzyć należy zamiary na możliwości. Możliwości budowy mostu w Tarnobrzegu nie będzie.

Dudu
10 godziny temu
Odpowiedź do  Propozycjonista

Jak ruscy zbombardują pławo, to powstanie wszystko wszędzie

?????
23 minuty temu
Odpowiedź do  Dudu

W nocy, około północy słyszałalne było wycie syren samochodów, Straży Pożarny. Wie kto, co to było, że interweniowała Straż Pożarna

Packa
2 godziny temu
Odpowiedź do  Propozycjonista

Weź ze pacnij klapka w glowe

Cóż szkodzi obiecać
13 godziny temu
Odpowiedź do  Ucho gniniane

Most będzie w ciągu drogi S-74.

Kogut
11 godziny temu
Odpowiedź do  Cóż szkodzi obiecać

Pewno kiedyś ta droga powstanie, ale kiedy ? Pewno gdzieś w latach 2040 -2050, jak już wszystkie autostrady i drogi ekspresowe w Polsce pobudują !! Skoro obecne projekty zakładają, że będzie to 2033-34, to należy dołożyć minimum 10, a maksimum 20 lat !!!

Packa
2 godziny temu
Odpowiedź do  Cóż szkodzi obiecać

Pasuje jeszcze drugi w centrum Tarnobrzega w ciągu drogi wojewódzkiej która należy zrobić szczególnie w województwie świętokrzyskim

Ścieżynka
27 minuty temu
Odpowiedź do  Ucho gniniane

Most na Wiśle w Tbg będzie wtedy, kiedy zaczną budować ścieżynki rowerowe z asfaltu a, że już nigdy nie wybudują to też i mostu nie będzie.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
9
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x
Przejdź do treści