Gorączka świątecznych zakupów – sprawdź swoje prawa

Żywność można reklamować, paczkowaną w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem zaś 3 dni od momentu zakupu – przypomina Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. Również towary zakupione w tzw. promocji podlegają takim samym prawom do reklamacji jak produkty, których obniżka nie dotyczy.

Zakup nietrafionego prezentu świątecznego przytrafia się każdemu. Dlatego kupując prezent, upewnijmy się, czy możemy go zwrócić lub wymienić, sklepy bowiem nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru – jednak mogą same ustalić reguły zwracania lub zamiany produktów, których powinny przestrzegać.

Jeżeli stwierdzimy, że zakupiony towar jest niezgodny z umową (np. ma inne parametry techniczne niż opisywał to sklep) albo jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż dwa miesiące od momentu wykrycia usterki. Składamy ją w sklepie gdzie kupiliśmy towar, najlepiej pisemnie, należy też dołączyć paragon lub inny dowód zakupu.

Termin dwóch lat na reklamację biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

Nie mając paragonu, faktury lub rachunku również możemy złożyć reklamację jeśli jesteśmy w stanie uprawdopodobnić fakt zakupu w danej placówce.


O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ WYBIERAJĄC SIĘ NA ŚWIĄTECZNE ZAKUPY

Kupując produkty w świątecznej promocji warto zwrócić uwagę na termin przydatności lub datę minimalnej trwałości, gdyż często są one bardzo krótkie. Towary z krótkimi terminami przydatności do spożycia bądź datami minimalnej trwałości są bardziej dostępne – bliżej klienta.

Wszelkie artykuły spożywcze przeterminowane tj.po terminie przydatności do spożycia bądź dacie minimalnej trwałości nie mogą być oferowane do sprzedaży, nawet po znacznie obniżonej cenie. Wprowadzenie do obrotu produktu przeterminowanego jest wykroczeniem.

Sprzedawca ma obowiązek podania informacji o cenie jednostkowej, tj. cenie za jednostkę miary (za litr, kilogram, gram). Porównując cenę jednostkową tego samego asortymentu, ale np.: o innej masie netto bądź innego producenta, można wybrać produkt tańszy;

I najważniejsze nie zapomnijmy o dowodzie zakupu.

REKLAMACJA TOWARÓW KUPIONYCH PRZEZ INTERNET

Konsument, który zawarł umowę na odległość, np. za pośrednictwem Internetu, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu dziesięciu dni. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy.

Również w sytuacji, gdy konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może on od niej odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od jej zawarcia.

Swoich praw możemy dochodzić u rzeczników miejskich, lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.

źródło: Państwowa Inspekcja Handlowa, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Postaw mi kawę na buycoffee.to
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content