Rozpoczęło się wielkie liczenie na polskich drogach

W miniony czwartek rozpoczął się Generalny Pomiar Ruchu 2025 (GPR) na drogach krajowych, którego wyniki poznamy w przyszłym roku. W województwie podkarpackim pomiary dokonywane będą z wykorzystaniem kamer wideo w 130 punktach przez 9 dni pomiarowych. Wyniki pomiarów stanowią podstawę wszelkich działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej. Wykorzystywane są również w pracach związanych z zarządzaniem ruchem, analizach środowiskowych, ekonomicznych oraz przy tworzeniu statystyk.

Metoda i cel

Pomiar na drogach krajowych wykonywany jest metodą wideorejestracji w wybranych dniach pomiarowych. Na potrzeby realizacji pomiaru ruchu, sieć dróg krajowych została podzielona na tzw. odcinki pomiarowe, których granice zlokalizowane są przede wszystkim:

– na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi, 

– na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców, 

– na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi,

– w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).

W województwie podkarpackim zarządzamy siecią 896 km dróg krajowych, z czego autostrada A4 to ponad 166 km, a droga ekspresowa prawie 84 km. Tegorocznym pomiarem objętych będzie w naszym regionie 130 punktów, w tym 12 odcinków pomiarowych będzie zlokalizowanych na A4, a 13 na drodze ekspresowej. Pomiary prowadzone będą zarówno w dzień jak i w nocy. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest liczba przejeżdżających pojazdów. Należy zaznaczyć, że pomiary realizowane w trakcie GPR dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek. Nie dostarczają one informacji o trasach, jakimi poruszają się pojazdy, w związku z tym na potrzeby GPR nie są rejestrowane numery tablic rejestracyjnych.

Pomiary prowadzone są na sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Przeprowadzane są cyklicznie (co 5 lat) i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym. Wyniki GPR stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej, na poziomie krajowym.

Zebrane dane są dla nas niezmiernie istotne w codziennej pracy. Korzystamy z nich m.in. przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Dane uzyskane z GPR są kluczowe przy podejmowaniu wielu decyzji, m.in. związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych na sieci drogowej, klasyfikacją ciągów drogowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dane służą nam również w pracach związanych z utrzymaniem sieci drogowej i w zarządzaniu ruchem. Wykorzystywane są m.in. do planowania koniecznych prac remontowych, przy ocenie projektów organizacji ruchu, obliczaniu przepustowości czy też do określania lokalizacji elementów systemów zarządzania ruchem. Wyniki GPR to także cenne źródło danych do analiz ekonomicznych, oceny efektywności inwestycji i rozliczania poniesionych wydatków.

Czego dowiemy się z GPR i co będziemy liczyć

Podstawową informacją, którą uzyskamy dzięki pomiarowi ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże nam, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko. Będziemy też mierzyć:

– średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),

– średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),

– średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),

– średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),

– średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00).

Powyższe wielkości zostaną obliczone w różnych ujęciach, m.in. dla poszczególnych odcinków, klas technicznych dróg, województw, całego kraju.

Kategorie pojazdów, które będą zliczane podczas podstawowego pomiaru ruchu, to: 

– samochody osobowe,

– motocykle i motorowery,

– lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),

– mikrobusy,

– samochody ciężarowe bez przyczep,

– samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,

– autobusy,

– ciągniki rolnicze,

– rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.

Pomiary wideo rozpoczną się 23 stycznia. Dla dróg krajowych przewidziano 9 dni pomiarowych, w których prowadzone będą pomiary wideo. W przypadku dróg wojewódzkich pierwsze pomiary przewidziane są na marzec 2025 r., a liczba dni pomiarowych wynosi maksymalnie 5.

Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej oraz datach przeprowadzenia pomiarów dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny-pomiar-ruchu-2025 .

Kiedy będą dostępne wyniki pomiaru

Wyniki GPR 2025 udostępniamy publicznie w formie opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych. Pierwsza, wstępna publikacja pn. „Synteza wyników GPR 2025 na drogach krajowych” planowana jest w II kwartale 2026 roku, podobnie jak opracowanie wyników dla dróg wojewódzkich. Ostateczny dokument, opisujący szczegółowo wyniki pomiaru, pn. „Ruch Drogowy 2025” powinien być dostępny w II połowie 2026 roku.

Ze względu na specyfikę pomiaru i konieczność uwzględnienia wielu czynników w metodzie obliczeniowej, nie są udostępniane dane z poszczególnych dni pomiarowych, ponieważ obarczone są one pewnym stopniem losowości i nieodpowiednio przetworzone mogą być źródłem mylnych interpretacji.

100 lat pomiarów

Warto zwrócić uwagę na symboliczny wymiar GPR 2025, bowiem wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, czyli równo 100 lat od wykonania pierwszego, generalnego pomiaru ruchu drogowego na ówczesnej sieci dróg państwowych o nawierzchni twardej w Polsce. Wtedy badania rozpoczęły się na początku stycznia 1926 roku (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt.

W pomiarze tym wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Od roku 1926 pomiary wykonywano regularnie, w odstępach 4 lat. Po II wojnie światowej pomiary ruchu drogowego wznowiono w 1954 roku, a od 1965 roku realizowane są cyklicznie co 5 lat, zgodnie z metodyką wypracowaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Po zmianie podziału administracyjnego kraju, od 2000 roku pomiar ruchu wykonuje się odrębnie w każdym województwie, na drogach krajowych i wojewódzkich, na podstawie zasad opracowanych przez GDDKiA. Z każdym kolejnym GPR pomiar był w coraz większym stopniu wykonywany za pomocą wideorejestratorów, które zastąpiły powszechnych wcześniej obserwatorów, jednocześnie zwiększano również udział odcinków z pomiarem automatycznym lub półautomatycznym.

foto&info: GDDKiA

foto: Podkarpacki odcinek A4

Subskrybuj
Powiadom o
51 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Myślący inaczej
15 dni temu

Kierujących samochodami jest za dużo , rowerzystów zbyt mało. Pora naprawdę zadbać o planetę i wprowadzić na drogi więcej rowerzystów, rozwijać infrastrukturę rowerową w Polsce.

ODYSEUSZ
15 dni temu

Kolejny ekoterrorysta zacznij myśleć , a nie ślepo powtarzać puste, kłamliwe hasła globalistów. Bidota ma znać swoje miejsce w szeregu, zaś bogaci będą latać swoimi odrzutowcami na zakupy na inne kontynenty ! Po za tym poczytaj jak CO2 wpływa na rozwój roślin i jak bardzo jest potrzebne atmosferze – boisz się zanieczyszczeń w powietrzu spójrz w niebo jak codziennie opryskują z samolotów Chemitrails !!

zielony-wal
!!!!!!!!!!!!!
14 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Pleciesz bzdury.Podaj linki jak to CO2 jest potrzebne i jak wpływa na rozwój roślin. Chemitrail to teoria spiskowa tych co nie mają co z czasem robić.

ODYSEUSZ
14 dni temu
Reply to  !!!!!!!!!!!!!

Szybki test na twoją inteligencję . Na załączonym zdjęciu widzisz : A. Chmury, B Smugi kondensacyjne, C. Opryski Chemitrails ?

nietypowe-smugi
Pringles
14 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Ja mówię że to smugi kondensacyjne a ty pewnie że opryski z samolotu :))

ODYSEUSZ
14 dni temu
Reply to  Pringles

Powiem tak patrzysz a nie widzisz i tu jest problem współczesnych społeczeństw, wierzą tylko w to co powiedzą w tv. .Reasumując zgaduje ześ wyborca koalicji 13 grudnia i w pełni zaszczepiony na covida ? To może więcej obrazów dotrze do twoich ostatnich bastionów inteligencji !

parczy-nie-widzi
Pringles
13 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Wyjebane mam na politykę i polityków od lewa do prawa

Pringles
13 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

HEINZ to mi się z keczupem kojarzy notabene nawet dobrym

ODYSEUSZ
14 dni temu
Reply to  !!!!!!!!!!!!!

Ewidentnie nie byłeś prymusem w nauce , skoro nie znasz podstaw ! Przedstawię ci w formie graficznej , może ten sposób nie przerośnie twoich zdolności poznawczych !

gika-ekoterrorystow
Tempak
14 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Głosuj na Czaskoskiego to będzie ukrócona emisja CO2, bo jak twierdził, MY (PO) jak dojdziemy do władzy to, to przyspieszą.
Niebawem będziesz wpier…ł robaki (smacznego) zamiast mięska i nie będziesz pił mleka. Wszak byczek czy krówka kiedy sobie bączka puszczą to wydzielają CO2.

Zaślepiony Sandomierz mu już włazi w cztery litery:

tyna.info.pl/pl/738_sandomierz/218973_start-zbiorki-podpisow-poparcia-dla-r-trzaskowskiego-w-sandomierzu-.html

Ona
13 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Mundry Odyseusz a jak będzie zima i koron drzew nie będzie to co, tlenu przybędzie czy nie?

ODYSEUSZ
12 dni temu
Reply to  Ona

Czego was w tych szkołach uczą , skoro nie posiadacie jakiejkolwiek elementarnej wiedzy ?

co2
Wątpiący
12 dni temu
Reply to  ODYSEUSZ

Wytłumacz to PO-wcom z Trzaskosiem na czele.

DJB
15 dni temu

Rozumiem, że w takim razie popiera Pan również obowiązkowe egzaminy dla wszystkich rowerzystów na kartę rowerową (analogicznie jak prawo jazdy dla kierowców), tablice rejestracyjne dla rowerów oraz obowiązkowe ubezpieczenie OC? Jeśli miałby być udogodnienia to powinna być też większe wymagania i odpowiedzialność, gdyż obecnie to jest trochę wolna amerykanka. Osoba dorosła może poruszać się rowerem nie wyrabiając kiedykolwiek karty rowerowej i nie posiadając prawa jazdy, czyli nie będąc przeegzaminowana ze znajomości przepisów. Nie ma też wykonywanych żadnych badań lekarskich (tak jak kandydaci na kierowców). A w sytuacji potrącenia przez rowerzystę poszkodowanego może czekać długi proces o odszkodowanie, ponieważ rowerzyści nie muszą mieć OC. Często też stan techniczny samych rowerów budzi zastrzeżenia (np. brak świateł, niesprawne hamulce). A najgorsze jest w tym wszystkim bardzo częste lekceważenie innych uczestników ruchu drogowego i kompletna ignorancja w zakresie przepisów o ruchu drogowym. Więc skoro mamy problemy już z tymi rowerzystami co są, to doprowadzenie to ich jeszcze większej liczby byłoby złym rozwiązaniem. No chyba, że zostałyby na tę grupę uczestników ruchu drogowego nałożone wyższe wymogi i świadomość rowerzystów by znacząco wzrosła – wówczas można zachęcać do przerzucenia się na rower. A co do zadbania o planetę to spaliny samochodowe szkodzą w znikomy sposób, większym… Czytaj więcej »

rowerowy
15 dni temu
Reply to  DJB

Eee tam – zakazać ruchu rowerów i spokój. Kierowcy by odetchnęli, urzędnikom nie doszłyby kolejne obowiązki, policjanci mieliby łatwiej. Kurka, tylko wtedy trzebaby niestety zapewnić społeczeństwu taki dobrobyt, żeby każdy miał do dyspozycji samochód lub należyty transport drogowy. Główkuj dalej.

rowerowy
15 dni temu
Reply to  rowerowy

Miałem na myśli należyty transport zbiorowy, nie tylko drogowy.

DJB
14 dni temu
Reply to  rowerowy

Jakoś mnie nie dziwi, że kolejny raz manipulujesz sens mojej wypowiedzi. Nie trzeba zakazywać ruchu rowerów, wystarczy żeby wszyscy rowerzyści jeździli zgodnie z przepisami, a nie tak jak im się podoba. Zapewnianie każdemu samochodu? Chyba ci się ustroje pomyliły. A transport zbiorowy każde miasto zapewnia na takim poziomie na jaki pozwala budżet miasta. Tarnobrzeska komunikacja miejska może nie jest na wybitnym poziomie, ale zadania swoje spełnia – przede wszystkim kursy są realizowane i przewożą pasażerów po całym mieście, wliczając w to osiedla podmiejskie. Więc jeśli chociaż część rowerzystów się przerzuci na komunikację miejską, zwłaszcza co niektórych piratów rowerowych, to wyjdzie to wszystkim na dobre.

rowerowy
14 dni temu
Reply to  DJB

Co niby zmanipulowałem? Nałożyłbyś obowiązki rejestrowania rowerów, płacenia rowerowego OC, wyrabiania kart rowerowych, a to przecież więcej roboty dla urzędników i policjantów. Łatwiej zakazać ruchu rowerów, tylko wtedy ludzie nie mając alternatywy w postaci roweru zbuntowaliby się, że jest kiepski transport zbiorowy, miasto nie dopłaca do samochodów itd. Jak powiadam: główkuj dalej nad rozwiązaniem. Podpowiedź: drogi.

DJB
13 dni temu
Reply to  rowerowy

Nad jakim rozwiązaniem? Ja nie muszę nad niczym główkować, jeśli wam zależy na rozwiązaniach to wy główkujcie. Nigdzie nie napisałem, że chodzi o to, by było mniej roboty dla urzędników czy Policji, wymyśliłeś jakieś brednie i mi je przypisujesz. Problemem nie są drogi czy infrastruktura, tylko porażająca ignorancja wielu rowerzystów. Umieć trzeba jeździć w każdych warunkach, bo zawsze obowiązują znaki i zasady ruchu drogowego.

!!!!!!!!!!!!!
14 dni temu
Reply to  DJB

Szkolenia w zakresie przepisów dla rowerzystów są jak najbardziej potrzebne bo w tej dziedzinie, jazdy rowerzystów jest totalna partyzantka.
Tablice rejestracyjne to przerost treści nad formą. Ubezpieczenie OC tylko dla chętnych.

DJB
13 dni temu
Reply to  !!!!!!!!!!!!!

Jak OC będzie tylko dla chętnych, to tych chętnych nie będzie. Właściwie teraz tak jest, jakoś nie słyszałem o rowerzystach, którzy mieliby OC (jeśli nie są równocześnie właścicielami samochodu). A tablice rejestracyjne rowerów może brzmią dziwnie, ale kiedyś przez długi czas funkcjonowały. Chodzi o to, żeby rowery też były w jakiś sposób identyfikowane, przypisywane do danego właściciela, np. w przypadku wykrywania wykroczenia przez monitoring. Obecne rozwiązania są mocno niedopracowane i przez to wielu rowerzystów czuje się bezkarnie. Nie muszą oni nawet znać zasad ruchu drogowego wsiadając na rower, co jest skandaliczne.

Ona
13 dni temu
Reply to  DJB

Jedź do azjatyckich krajów zobaczysz ilu rowerzystów porusza się po drogach i jakoś nikt nie narzeka.

Ubezpieczyciele niech dadzą sensowne warunki ubezpieczenia to i problem braku ubezpieczeń rowerzystów się zmniejszy.

DJB
13 dni temu
Reply to  Ona

To proponuję się przenieść do jakiegoś Bangladeszu czy Wietnamu i sobie tam funkcjonować w ruchu drogowym, a potem nie narzekać.

Wątpiący
12 dni temu
Reply to  DJB

W Bangladeszu i Wietnamie jakoś dają rade mimo, że dużo jest rowerzystów. Tylko w Europie, a szczególnie w Polsce są stale nakazy, zakazy i stale się utrudnia życie nie tylko rowerzystom. Jak nie brak dróg rowerowych to jakieś bzdurne przepisy.

Lucas
14 dni temu
Reply to  DJB

Na pańskim miejscu nie zajmowałbym się tymi odrealnionymi postulatami, tylko przekonywaniem do tworzenia na tarnobrzeskich ulicach pasów rowerowych, zależnie od szerokości danej drogi wydzielonych lub wirtualnych. Inaczej będzie ciężko z przebudowami miejskich ulic, ponieważ obecne przepisy w zakresie budowy dróg publicznych nie pozwalają m.in. na nakładanie się skrajni drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów na skrajnię jezdni i skrajnię chodnika. Chyba, że od tej pory czekają nas już tylko remonty lub przebudowy ulic na takie z samymi jezdniami, drogami dla pieszych i ewentualnie parkingami.

Rafa
14 dni temu
Reply to  Lucas

Pasy rowerowe są na jezdni, więc wedle tej koncepcji i tak nie byłoby dróg rowerowych.

Lucas
14 dni temu
Reply to  Rafa

Wyraziłem się nieprecyzyjnie i już się poprawiam: chyba, że od tej pory czekają nas już tylko remonty lub przebudowy ulic na takie z pasami ruchu wyłącznie tradycyjnymi (dla ogółu pojazdów), drogami dla pieszych i ewentualnie parkingami.

rowerowy
13 dni temu
Reply to  Lucas

Hehe, nawet słowa nie odpisał. Nie komentuje żeby jak najmniej osób dowiedziało się, że teraz już nie wolno budować dróg pieszo-rowerowych bezpośrednio przy krawężniku jak to było w zwyczaju.

DJB
13 dni temu
Reply to  rowerowy

Jeszcze tego brakowało arogancie, żebyś mi wyznaczał czas na udzielanie odpowiedzi. Oczywiście piszesz brednie – „Poszczególne skrajnie mogą się ze sobą stykać, natomiast nie mogą na siebie zachodzić, z wyjątkiem skrajni jezdni i tramwajowej skrajni budowli na torowisku wspólnym z jezdnią.” (§ 78 ust. 7 Rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych). Natomiast strefę bez przeszkód czy pas buforowy stosuje się tylko w ściśle określonych przypadkach. Wskaż mi konkretny przepis, z którego wynika, że nie wolno budować bezpośrednio przy krawężniku.

rowerowy
13 dni temu
Reply to  DJB

Znawco, wskazuję przepis: ten który przytoczyłeś powyżej. Skoro skrajnie jezdni i drogi pieszo-rowerowej mogą co najwyżej stykać się że sobą oraz każda z tych skrajni sięga po 0,5 m poza krawędzie odpowiednio jezdni i drogi pieszo-rowerowej, to 20 cm krawężnik stanowi o 80 cm za wąskie rozdzielenie tych części drogi. Prosta matematyka.

DJB
13 dni temu
Reply to  rowerowy

Tak, tylko, że ten przepis obowiązuje od 2020 roku, wcześniej (gdy były budowane np. drogi dla rowerów na ul. Sienkiewicza) obowiązywało inne rozporządzenie (z dnia 30 maja 2000 r. – w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie), zgodnie z którego § 93 ust. 2: „Ścieżki rowerowe, stanowiące przedłużenie ścieżek na drodze, powinny być umieszczone przy krawężnikach w pasie jezdni lub chodników.”. Więc inwestycje były zgodne z ówczesnym stanem prawnym, a te, które są wykonywane obecnie, są zgodne z obecnym. Proste.

DJB
13 dni temu
Reply to  Lucas

Na pańskim miejscu zamiast odpisywać na mój komentarz, napisałbym swoje postulaty do UM i próbował jakoś uprzejmie przekonywać osoby decyzyjne do proponowanych rozwiązań. Do wymądrzania się na forum to jesteście pierwsi, ale żeby przedstawić urzędnikom jakieś gotowe rozwiązania i poprosić o wzięcie ich pod uwagę to już niestety nie przejawiacie takiego zapału. Nikt za was tej roboty nie będzie odwalał, więc potem się nie dziwcie, że miasto realizuje własną koncepcję.

Ona
13 dni temu
Reply to  DJB

Daremny trud będzie piszącego. Nie uwzględnią w UM propozycji.

DJB
13 dni temu
Reply to  Ona

Nie wiadomo, zależy co napiszą i jak napiszą 😀

Lucas
13 dni temu
Reply to  DJB

Twierdzi Pan, że urzędnicy nierzadko wykonują pracę za 3 lub 4 ludzi, więc niech przychylają nam nieba. Poza tym nikt nie zapłaciłby mi ani nawet nie podziękował gdybym złożył wnioski do urzędu miasta. Sądzę że wręcz przeciwnie, tzn. że moje postulaty zostałyby odrzucone. Podzielam w tej kwestii zdanie internauty „Ona”.

DJB
12 dni temu
Reply to  Lucas

Tego Pan nie wie, a jak Pan nie spróbuje, to się Pan nie dowie. To nie jest w interesie urzędników, żeby wdrażać w życie akurat Pana pomysły. Skoro to Panu na nich zależy, to właśnie Pan powinien się trochę postarać – przedstawić jakąś koncepcję, mapę, odpowiednie uzasadnienie. Jasne, nikt Panu nie da gwarancji pozytywnego załatwienia sprawy, ale jak Pan będzie tylko pisał na forum, to może być Pan pewien, że nikt nawet o Pana pomysłach nie będzie wiedział.

Lucas
12 dni temu
Reply to  DJB

Pisze Pan, że jak nie spróbuję to się nie dowiem, a zdanie dalej, że to nie jest w interesie urzędników, żeby wdrażać w życie akurat moje pomysły. Pisać tylko po to żeby prawdopodobieństwo 100% stało się faktem mi się nie chce. Twierdzi Pan, że urzędnicy nierzadko wykonują pracę za 3 lub 4 ludzi, więc niech czytają wszelkie przepisy, wytyczne itd. na temat infrastruktury drogowej, nie tylko polskie ale i zagraniczne, i wdrażają podane w nich dobre rozwiązania na tarnobrzeskich ulicach. Takie jest moje zdanie.

DJB
12 dni temu
Reply to  Lucas

Jakby Pan chociaż trochę się wysilił, napisał merytoryczne pismo, uzasadnił swój pomysł i przedstawił go od A do Z, a następnie grzecznie poprosił o pochylenie się nad tą koncepcją i rozważenie zmian w tym kierunku, to myślę, że byłaby szansa, aby osoba decyzyjna spojrzała na taką prośbę łaskawym okiem i przynajmniej byłaby dyskusja na temat za i przeciw proponowanych rozwiązań. A tak to sam się pozbawia Pan szansy na podjęcie takiego tematu.

Lucas
12 dni temu
Reply to  DJB

Dobrze że darował mi Pan gniecenie czapki i wycieranie nią butów właściwego urzędnika. Skończmy, bo urzędnicy obsadzani bez naszego udziału (nie w drodze wyborów powszechnych) i współutrzymywani przez obywateli podatkami mylą się Panu ze szlachtą z dawnych czasów.

DJB
12 dni temu
Reply to  Lucas

To chyba Pan prezentuję myślenie z dawnych czasów, gdy chłop się w nic nie angażował, tylko pozostawiał sferę decyzyjną szlachcie. Teraz ma Pan możliwość rozmowy z urzędnikami, składania wniosków czy petycji, ale nie korzysta Pan z tych możliwości, tylko narzeka na forum. Czynna demokracja to nie tylko płacenie podatków, ale i udział obywateli we wspieraniu władzy swoimi pomysłami i koncepcjami. A płacenie podatków to Pana obowiązek, nikomu Pan tym łaski nie robi. Urzędnicy też płacą podatki, a wynagrodzenia nie dostają za darmo tylko za wykonywaną pracę, tak samo jak Pan czy inni obywatele.

Wątpiący
12 dni temu
Reply to  DJB

To nie jest w interesie urzędników, żeby wdrażać w życie akurat Pana pomysły.

Brakuje dopisku: bo mają swoje wizje i … układy.

rowerowy
12 dni temu
Reply to  Lucas

Dokładnie. Do tego są określani przez niektórych jako wybitni specjaliści, więc niech tworzą wszelkie udogodnienia dla wszystkich mieszkańców, nie tylko dla kierowców. Czemu nie możemy mieć np. zadaszonych chodników jak w Singapurze? Minimum określone w przepisach to bynajmniej nie jest wysoki poziom dobrobytu.

Woźnica
14 dni temu

Kurcze może wreszcie policzą ile pojazdów przejeżdża przez miasto, a ile tą nieudaną obwodnicą !!! Powinni też policzyć rowery na drogach serwisowych przy obwodnicy oraz osoby spacerujące i pojazdy na tej niby obwodnicy. Następnie zestawić te dane i w przypadku jeżeli rowerzystów i osób spacerujących będzie znacznie więcej zrobić tam szlak pieszo rowerowy, który będzie ciekawą atrakcją !!!

Prośba
14 dni temu
Reply to  Woźnica

A propo drogi serwisowej. Czy jest już skończony łącznik między rondem skąd jest zjazd do Sobowa, a drogą Serwisową prowadząca w kierunku Parku Technologicznego?
Może redakcja się uda na miejsce i cyknie parę foci i kilka słów napisze?

Pringles
13 dni temu
Reply to  Prośba

A ty nie możesz iść tylko kogoś wysyłasz ? W d*** się już niektórym totalnie poprzewracało

Ona
13 dni temu
Reply to  Pringles

Iść? A to jest tak blisko?

JJJWWPP
13 dni temu

Jedz na rowerze do Krakowa!

Pringles
13 dni temu
Reply to  JJJWWPP

Najlepiej autostradą A4

Znajoncy temat
9 dni temu
Reply to  JJJWWPP

Znam człowieka z Tarnobrzega co do Wrocławia wybrał się rowerem i …dojechał.

JJJWWPP
13 dni temu

Won

JJJWWPP
13 dni temu

Niech zaczną liczyć gówna na chodniku po psach? Bo ich właściciele mają wyjebane n ich srnie

Postaw mi kawę na buycoffee.to
51
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content