Jak regeneruje się mechanizm kierowniczy samochodu?

Układ kierowniczy stanowi szkielet sterowania pojazdem i pełni kilka kluczowych funkcji, a mianowicie rozszerzanie i przenoszenie siły kierowania. Jest to bardzo ważny element konstrukcji pojazdu i odpowiada za wszystkie ruchy obrotowe, pełniąc rolę łącznika między pojazdem a układem kierowniczym. Z tego powodu diagnoza i regeneracja przekładni kierowniczej to obowiązkowy zabieg dla każdego właściciela samochodu.

Główne rodzaje przekładni kierowniczych

We współczesnych samochodach, zarówno ciężarowych jak i osobowych, występują dwa rodzaje zespołu: zębatkowy. Robak to najstarsze urządzenie, które występuje we wszystkich modelach VAZ. Jego główne cechy to:

  • możliwość wykonania obrotu kół pod dużym kątem;
  • doskonałe tłumienie wstrząsów, wibracji.

Drugi rodzaj jest typowy dla nowszych modeli samochodów. Jego konstrukcja jest dość prosta: zębnik, który znajduje się na końcu wału, jest bardzo mocno dociskany do zębatki. To właśnie z niego przekazywany jest ruch obrotowy. W ten sposób obrót zamieniany jest na ruch wzdłużny.

Porównując oba systemy, różnica tkwi nie tylko w projekcie, ale także w liczbie połączeń i szczegółach konstrukcyjnych. Na przykład mechaniczny zębatkowy mechanizm kierowniczy wyróżnia się prostą i niezawodną konstrukcją, kompaktowością i mniejszą liczbą cięgien.

Kluczowe oznaki nieprawidłowego działania węzła

Ten system w samochodzie jest stale aktywny, co oznacza, że wszystkie znajdujące się w nim części w końcu ulegają zużyciu i uszczuplają środowisko, w którym się znajdują. Poniżej przedstawiono kilka sygnałów ostrzegawczych wskazujących na konieczność naprawy układu kierowniczego:

  • zwiększona swobodna zabawa lub trudności z obracaniem się;
  • wyciek płynu, wskazujący na nieszczelność mechanizmu;
  • nietypowe odgłosy;
  • luz, jałowe obroty i brak reakcji koła.

Regeneracja układu kierowniczego

Każdy z wyżej wymienionych przypadków wymaga pełnej diagnozy i kompleksowej naprawy. Ważne jest, aby pamiętać, że ten rodzaj naprawy odnosi się do złożonych, a zatem niezależne eksperymenty w garażu są absolutnie niewłaściwe. Taka usługa wykonywana jest tylko w profesjonalnym warsztacie, z doświadczonymi rzemieślnikami i wymaga specjalnych narzędzi.

Pierwszy etap obejmuje diagnozę wszystkich części układu kierowniczego. Ważne jest, aby przeanalizować, które części są niesprawne: łożysko, czopy końcówek, czy depresja, a może uszkodzony jest wspomagacz hydrauliczny. Zresztą nawet gdyby doszło do dekompresji, to trudno to wizualnie zrozumieć, bo pod maską nie będzie wielkich kałuż. Nieszczelność może być wykryta jedynie poprzez „pykanie” elementu, lub w trakcie diagnostyki.

Zepsuć się może również hydrauliczny mechanizm kierowniczy, który ułatwia proces kierowania, czyniąc go bardziej płynnym. Po ustaleniu dokładnej przyczyny awarii, konkretna część jest naprawiana lub wymieniana. Wszystko zależy od stopnia zużycia.

W porę dokonana naprawa zminimalizuje ryzyko wypadku na drodze i uchroni właściciela samochodu przed kosztownymi naprawami w przyszłości, kiedy konieczna będzie wymiana całego układu kierowniczego, co nie jest tanie.

artykuł reklamowy

foto: pixabay

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
function funkcja_dodawania_javascript() { if (is_post ('99994')) { ?> wpDiscuz
0
Would love your thoughts, please comment.x
Skip to content