Nowym mostem w Sandomierzu pojedziemy w 2026 roku

Nawierzchnia na chodnikach, nowe bariery i słupy oświetleniowe – z dnia na dzień zmienia się wygląd budowanego mostu na Wiśle w Sandomierzu. Na obiekcie układana jest izolacja, po niej przyjdzie kolej na warstwy nawierzchni. Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w roku przyszłym, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta.

Są chodniki, będzie jezdnia

Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola zastąpi obiekt z 1953 roku, który został rozebrany po 70. latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem trwających obecnie robót budowlanych.

W 2024 r. stalowe elementy ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe.

W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd. Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. Obecnie wykonuje izolację na jezdni obiektu.

Kolejnym etapem będą roboty bitumiczne, czyli układanie warstw nawierzchni jezdni. Do wykonania pozostaną roboty wykończeniowe i instalacyjne. Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w roku przyszłym, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 r. i budowanego) z drogą krajową nr 77 i nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723.  

Stalowy kolos

Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były przez kilka miesięcy częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu. Pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece.

Dokładnie rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 metrów elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną. Skomplikowaną i dokładnie monitorowaną operację poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania.  

Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między woj. świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami. 

foto&info: GDDKiA

Subskrybuj
Powiadom o
23 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Łojej
18 dni temu

A kiedy w Tarnobrzegu zamiast średniowiecznego promu? Pytanie retoryczne, bo niby kto z władzy miałby się o niego postarać

Myślący inaczej
17 dni temu
Odpowiedź do  Łojej

W Tarnobrzegu powinna być jedynie kładka dla pieszych i rowerzystów.
Pomśll co by się stało, gdyby w miejscu promu wybudować most. Ulica Wiślną i Sokolą miałaby zwiększony ruch. Czy tzw. popularnie TIR-y tez by tymi ulicami jeździły?
Teren rekreacyjny nad Wisła już nie byłby terenem rekreacyjnym ze względu na znaczny hałas od samochodów i wzrost spalin samochodowych.
Jeśli gdzieś w Tarnobrzegu miałby powstać most to tylko gdzieś w okolicy wjazdu nad jezioro. Innego miejsca sobie nie wyobrażam.

Łolaboga
17 dni temu
Odpowiedź do  Myślący inaczej

Tiry mają wygodniej przez obwodnicę, Wisłostradę i most. Dla tarnobrzeżan jak i parasoli dojeżdżających do szkół, pracy byłoby super ale nie , po tarnobrzesku- nie da się i już. Wszędzie tylko nie tu. Jeszcze powinni zaprotestować lokalni pszczelarze, ornitolodzy, ichtiolodzy przecież. Aaa i mieszkańców ostatniego piętra wieżowca na Sikorskiego też może się nie podobać.

gość z hulajnogi
17 dni temu
Odpowiedź do  Łolaboga

TIRy to pojada najkrószą droga, a nie najdłuższą.

Baju baju
17 dni temu
Odpowiedź do  gość z hulajnogi

Tak, przez zwężone do minimum miejskie drogi, pod zakaz.

!!!!!!
14 dni temu
Odpowiedź do  Baju baju

Wszystkie drogi są jednakie. Czy to w mieście czy na obwodnicy. Na szerokości drogi zyskują, jesli obok pasa jezdni są dodatkowe pobocza wykonane z asfaltu podobnie jak sama jezdnia dla autek.

Dżokej
17 dni temu
Odpowiedź do  gość z hulajnogi

Niby obwodnica Tarnobrzeska, to wąska drużka z mini rondami !? Taki istny tor przeszkód więc nie ma się czemu dziwić, że kierowcy Tirami wolą jeździć przez miasto !?

Zbychu
17 dni temu
Odpowiedź do  Łojej

Most w Tarnobrzegu już dawno powinien być wybudowany w okolicy „Śmierdziela”, a trasa powinna przebiegać od skrzyżowania drogi 758 na wysokości OSP w Pysznicy prosto przez Wisłę do skrzyżowania Kazimierza Wielkiego/ Sikorskiego w Tarnobrzegu.

Zbychu
15 dni temu
Odpowiedź do  Zbychu

Ci inteligenci powiatowi, co wstawiają minusy nie mają bladego pojęcia, że bez infrastruktury drogowej nikt nie zainwestuje i nie założy żadnej firmy w Tarnobrzegu, jak ma się tłuc po dziurach bez żadnego konkretnego połączenia drogowego !? Nie mówiąc o S74, która chyba zostanie na Podkarpaciu wybudowana na samym końcu, jak już wszystkie autostrady i drogi ekspresowe w pozostałej części Polski pobudują. Wystarczy, że Tusk przed wyborami do parlamentu w Rzeszowie zapytany o S74, zmienił sprytnie temat i zaczął mówić o budowie S3 oraz S10 i S11, a tłum na spotkaniu bił gromki brawa i nie wiedzieć czemu cieszył się „ jak głupi do sera”, ale cóż zrobić widocznie niektórzy lubią jak się na nich „sra” !!!??!!!??

Kierowca
15 dni temu
Odpowiedź do  Zbychu

Koleś ma rację bez infrastruktury drogowej pies z kulawą nogą do Tarnobrzega nie przyjedzie zainwestować. Najlepszym tego przykładem jest taka mieścina, jak Garwolin, nie wspominając o innych miastach ! Kiedyś jak się przejeżdżało przez Garwolin nie było dosłownie nic, a od kiedy jest S17 to miasto kwitnie i strefa wokół, aż radość się temu przyglądać jak się rozwija.

Spoko spoko.
14 dni temu
Odpowiedź do  Zbychu

Dojazd do Machowa i w samym Machowie jest spoko.

Mieszkaniec
14 dni temu
Odpowiedź do  Łojej

Tu wcale nie jest potrzebny most

West
17 dni temu

W Sandomierzu mieli szczęście, że rządził PiS, to most budują. Jak rządziło PO przed POwodzią i PO POwodzi projekt odłożyli na lata ?! Teraz POnownie PO jest u władzy i ma wywalone na te tereny POLSKI wschodniej ?!

Szczepan
16 dni temu
Odpowiedź do  West

No jest wszystko w porządku, jest dobrze, dobrze robią. Dobrze wszystko jest w porządku. Jest git. Pozdrawiam wszystkich, co mostem jeżdżą, dobrych chłopaków, niech się to trzyma. Dobry przekaz leci.

jan
16 dni temu

Co z tego jak pod PKP się wszystko korkuje. Most w niczym nie pomoże

jan
15 dni temu
Odpowiedź do  jan

No i po co to minusujecie kasztany? Taka prawda. To skrzyżowanie pod PKP to jakieś nieporozumienie. Można postawić most z 8 pasami ruchu, a i tak się wszystko zapierdolil pod PKP

Bob Budowniczy
15 dni temu
Odpowiedź do  jan

Przecież ma być budowana Lwowska Bis do drogi 723 z wiaduktem, a następnie do mostu na Trześniówce, gdzie ma się spinać z drogą nr 77, no chyba, że PO już zrezygnowało z tego projektu, jak w przeszłości z budowy drugiego mostu ?!

Ciekawski
15 dni temu
Odpowiedź do  Bob Budowniczy

Ktoś już wie, że za PO inwestycja budowy Lwowskiej Bis, znowu nie ruszy skoro postawił minus ??? Proszę o odpowiedź !!!

Esteta
15 dni temu
Odpowiedź do  jan

Proszszsz….
używać soczystej mowy ojczystej !!!

Oskar
15 dni temu

Pieprzą się a nie budują

Ocena
15 dni temu
Odpowiedź do  Oskar

No, sorry, most to nie kawałek chodnika.

Kazik
15 dni temu

Tylko Kazimierz Dolny !!!

?????
12 dni temu
Odpowiedź do  Kazik

Co Kaziu Dolny?

Postaw mi kawę na buycoffee.to
23
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x
Przejdź do treści